María Fernanda Barbarena-Arias, profesor biologii w Uniwersytecie Interamericano, jest jednym z badaczy w projekcie OCEANOS. Jej zaangażowanie w ten międzynarodowy program badań morskich obejmuje pracę z uczniami, którzy otrzymują wyjątkową szansę na zgłębianie dziedziny, jaką są nauki morskie.
Znaczenie programu OCEANOS w Puerto Rico
Program OCEANOS ma szczególne znaczenie w Puerto Rico, gdzie tradycyjnie nauki morskie były skupione głównie na publicznych uniwersytetach. OCEANOS wprowadza nową perspektywę, integrując prywatne uczelnie i oferując studentom spoza systemu publicznego możliwość zapoznania się z tą branżą. Dzięki temu, młodzi ludzie, którzy nie byli wcześniej związani z naukami morskimi, mają szansę na rozwój w tej dziedzinie. Jak podkreśla prof. Barbarena-Arias, program ten otwiera nowe ścieżki kariery, które wcześniej mogły być dla wielu studentów mniej dostępne.
Rozwój studentów podczas stażu
Jednym z najważniejszych aspektów pracy w programie OCEANOS jest obserwowanie rozwoju studentów. Na początku stażu, większość uczniów jest niepewna swoich umiejętności, zarówno w pracy laboratoryjnej, jak i podczas praktycznych zadań, takich jak nurkowanie czy badania terenowe. Z czasem jednak ich pewność siebie wzrasta. Barbarena-Arias zauważa, że studenci szybko uczą się samodzielności, a ich umiejętności podejmowania decyzji oraz realizacji zadań badawczych stają się coraz bardziej naturalne. Praca nad projektami badawczymi, początkowo pełna obaw, z czasem staje się dla nich rutyną, co jest jednym z wyraźnych oznak ich postępu.
Wiedza na całe życie
Po zakończeniu stażu, prof. Barbarena-Arias ma nadzieję, że studenci wyjdą z programu jako świadomi ambasadorowie nauk przyrodniczych. Według niej, wciąż zbyt wiele osób w Puerto Rico postrzega nauki ścisłe jedynie jako drogę do kariery medycznej, podczas gdy dziedziny takie jak ekologia czy nauki morskie oferują równie bogate możliwości rozwoju zawodowego. Barbarena-Arias ma nadzieję, że absolwenci programu OCEANOS będą świadomi potrzeby ochrony zasobów naturalnych oraz wyzwań związanych z zmianami klimatycznymi, które dotykają szczególnie wyspowe tereny, takie jak Puerto Rico. Zrozumienie tych zagadnień i chęć podejmowania działań mogą stać się kluczowymi elementami ich przyszłych ról w społeczeństwie.
Ścieżka kariery w naukach przyrodniczych
Zainteresowanie prof. Barbarena-Arias ekologią pojawiło się jeszcze podczas studiów w Kolumbii, gdzie odkryła swoją pasję do przyrody, skupiając się początkowo na entomologii. Jednak to dopiero podczas realizacji projektu badawczego z zakresu ekologii owadów dostrzegła, że chce poszerzać swoją wiedzę w kierunku szeroko pojętej ekologii. To zaowocowało wyborem studiów magisterskich i doktoranckich na Uniwersytecie w Puerto Rico, gdzie rozwijała swoje zainteresowania w zakresie biologii lasów tropikalnych.
Prof. Barbarena-Arias nie tylko kształci studentów w tradycyjnych salach wykładowych, ale również stara się wprowadzać innowacyjne metody nauczania, które wykraczają poza standardową edukację akademicką. Praca w projektach, takich jak OCEANOS, umożliwiła jej współpracę z różnymi instytucjami na całym świecie, co wzbogaciło zarówno jej własne doświadczenie, jak i ofertę edukacyjną dla studentów. Dziesięcioletnia współpraca z Uniwersytetem Maryland jest jednym z przykładów jej zaangażowania w rozwój unikalnych możliwości badawczych dla studentów, co czyni ją jednym z wiodących ekspertów w dziedzinie ekologii i edukacji.
Innowacyjne podejście do edukacji
Zaangażowanie prof. Barbarena-Arias w projekt OCEANOS wykracza poza tradycyjny sposób nauczania. Jej celem jest tworzenie nowych ścieżek edukacyjnych, które dają studentom możliwość własnoręcznego prowadzenia badań, rozwiązywania problemów ekologicznych oraz pracy w terenie. Dzięki temu studenci nie tylko zdobywają wiedzę teoretyczną, ale również praktyczne umiejętności, które przygotowują ich do wyzwań, jakie mogą napotkać w swoich przyszłych karierach.
Barbarena-Arias wykazuje głęboką wiarę w to, że edukacja powinna być czymś więcej niż tylko przekazywaniem wiedzy – powinna inspirować studentów do samodzielnego myślenia i działania. Niewątpliwie jej praca w projekcie OCEANOS jest tego doskonałym przykładem, pokazując, jak nowoczesne podejścia do nauk przyrodniczych mogą zmieniać sposób, w jaki uczymy i jak postrzegamy nasz świat.