Apple Planet
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACA
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
No Result
View All Result
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
    • iDared Serwis
      • Serwis iPhone
      • Serwis MacBook
      • Serwis Telefonów Samsung
      • Serwis Telefonów Xiaomi
czwartek, 5 czerwca, 2025
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
    • iDared Serwis
      • Serwis iPhone
      • Serwis MacBook
      • Serwis Telefonów Samsung
      • Serwis Telefonów Xiaomi
No Result
View All Result
Apple Planet
No Result
View All Result
Home Sztuczna inteligencja AI

Wygląda na to, że OpenAI wykorzystało treści z gier do szkolenia Sora — prawnicy ostrzegają, że to może rodzić problemy prawne

od Pan z ApplePlanet
12 grudnia, 2024
w Sztuczna inteligencja AI
0
Wygląda na to, że OpenAI wykorzystało treści z gier do szkolenia Sora — prawnicy ostrzegają, że to może rodzić problemy prawne
467
SHARES
1.5k
VIEWS
Udostępnij na FacebookuUdostępnij na Tweeterze

OpenAI Sora – Rewolucja w Generowaniu Wideo i Wyzwania, które Z Nią Przychodzą

Nowe technologie oparte na sztucznej inteligencji nie przestają zaskakiwać, a najnowszym osiągnięciem OpenAI jest model Sora. Ten zaawansowany generator wideo został zaprojektowany, by tworzyć krótkie filmy na podstawie tekstowych promptów lub obrazów. Jednak za tą innowacją kryją się pytania i kontrowersje dotyczące danych treningowych, praw autorskich oraz wpływu na różnorodne branże kreatywne, w tym gry wideo.

—

Sora – Co Potrafi?

Sora została uruchomiona zaledwie kilka dni temu, a mimo to już wzbudziła ogromne zainteresowanie. Model pozwala generować klipy wideo o długości do 20 sekund w różnych formatach i rozdzielczościach. Wystarczy podać odpowiedni prompt lub załączyć obraz, aby AI stworzyła dynamiczne materiały wideo. Zastosowania Sorą są naprawdę szerokie — od kreowania inspirowanych grami klipów w stylu retro, po symulacje przypominające popularne shootery czy bijatyki.

Na przykład, Sora potrafi wygenerować sceny, które przypominają klasyczne platformówki w stylu „Super Mario Bros.”, choć z widocznymi błędami charakterystycznymi dla AI. Może również tworzyć wideo na wzór gier FPS, takich jak „Counter-Strike” czy „Call of Duty”, lub odtwarzać klimat arcade’owych bijatyk rodem z lat 90., nawiązując do tytułów takich jak „Teenage Mutant Ninja Turtles”.

Co ciekawe, model ten zdaje się rozumieć specyfikę współczesnych transmisji na platformach takich jak Twitch. Generowane klipy uwzględniają elementy typowe dla streamów, takie jak układy interfejsu czy charakterystyczne awatary streamujących. W niektórych przypadkach widoczne są nawet inspiracje konkretnymi osobami, jak popularnymi streamerami Auronplay czy Pokimane.

—

Kontrowersje związek z danymi treningowymi

Pomimo swojej imponującej technologii, Sora budzi wiele pytań związanych z wykorzystaniem danych do jej treningu. OpenAI przyznało, że model był trenowany na „dostępnych publicznie” materiałach oraz licencjonowanych danych pochodzących z bibliotek takich jak Shutterstock. Jednakże, w rozmowie z mediami, OpenAI nie wykluczyło wykorzystania materiałów z platform takich jak YouTube, Instagram czy Twitch. Co więcej, w lutym tego roku firma przyznała, że Sora mogła być trenowana na materiałach związanych z grą Minecraft.

Z tego względu wielu użytkowników zastanawia się, czy w szkoleniu modelu mogły być wykorzystane nagrania przedstawiające rozgrywki w inne gry. Istnieją dowody sugerujące, że do bazy treningowej mogły trafić fragmenty streamów czy gameplayów z gier chronionych prawem autorskim, co rodzi potencjalne ryzyko prawne.

—

Gry wideo a pułapki prawa autorskiego

Gry wideo to złożone dzieła intelektualne, które obejmują nie tylko samą mechanikę gry, ale również tekstury, postaci, muzykę czy elementy fabularne. W efekcie generowanie klipów na podstawie danych treningowych zawierających gry wideo może stanowić naruszenie kilku warstw praw autorskich. Eksperci zauważają, że materiały użyte w szkoleniu AI, takie jak nagrania z rozgrywek, mogą naruszać prawa twórców gier, streamerów i innych autorów treści.

Na przykład w przypadku gry Fortnite, gdzie gracze mogą tworzyć własne mapy i udostępniać je innym, wideo z rozgrywki może naruszać prawa takich podmiotów jak Epic Games (twórca gry), gracza nagrywającego materiał oraz autora konkretnej mapy.

Joshua Weigensberg, prawnik zajmujący się prawem własności intelektualnej, podkreśla, że bez odpowiednich licencji wykorzystanie takich materiałów w treningu AI jest wysoce ryzykowne. Co więcej, istnieje możliwość, że technologia generatywna będzie powielać chronione elementy w swoich wynikach, narażając użytkowników na działania prawne, nawet jeśli sami nie byli świadomi naruszenia.

—

Problem „kreatywności” AI vs. kopiowanie

Modele generatywne, takie jak Sora, działają w oparciu o probabilistyczne wzorce i „uczą się” na podstawie ogromnych zestawów danych. Chociaż często generowane treści mogą wydawać się oryginalne, w rzeczywistości bywają one zbliżone lub niemal identyczne z materiałami treningowymi. Taka zdolność do „kopiowania” sprawia, że wiele firm i twórców zarzuca AI naruszenie ich własności intelektualnej.

Przykłady pozwów już istnieją: Microsoft i OpenAI są oskarżane o to, że ich modele AI, takie jak GitHub Copilot, naruszają prawa autorskie poprzez reprodukcję kodu. Podobne zarzuty spadły na firmy rozwijające AI do tworzenia sztuki czy muzyki. Jeśli gry wideo i ich elementy rzeczywiście były używane w szkoleniu Sory bez odpowiednich licencji, OpenAI może stać przed kolejnymi wyzwaniami sądowymi.

—

Czym jest „przekształcenie”?

Firmy takie jak OpenAI często argumentują, że ich dzieła podlegają zasadzie „przekształcenia” (ang. transformative use) – to znaczy, że wynikowe treści są na tyle różne od oryginału, iż nie naruszają praw autorskich. Tego typu argumentacja była skuteczna w sprawach takich jak digitalizacja książek przez Google w ramach projektu Google Books, jednak w obszarze gier wideo sytuacja może być bardziej skomplikowana. Gry posiadają liczne unikalne elementy, które mogą być trudniej zreinterpretować, a sądy mogą uznać, że ich konwersja za pomocą AI nie spełnia warunków „przekształcenia”.

—

Przyszłość generatywnej AI w grach

Technologie takie jak Sora mogą wpłynąć na sposób, w jaki powstają gry wideo. Możliwość generowania „syntetycznych” gier w czasie rzeczywistym brzmi jak krok milowy w rozwoju branży, ale otwiera również nowe pole do sporów prawnych. Firmy, które w przyszłości będą korzystać z takich rozwiązań, będą musiały dokładnie rozważyć kwestie prawne, aby uniknąć konfliktów z twórcami gier, streamerami i innymi podmiotami.

Jedno jest pewne – Sora to wyjątkowa technologia, która może zrewolucjonizować produkcję wideo i gier, ale jej rozwój będzie wymagał odpowiedniego uregulowania prawnego. Na razie pozostaje nam obserwować, jak branża i sądy zareagują na wyzwania, które niesie za sobą AI w generowaniu treści.

Share187Tweet117
Poprzedni artykuł

Awaria ChatGPT i Sora

Następny artykuł

Microsoft M12 inwestuje kolejne 22,5 mln dolarów w NeuBird, zaledwie kilka miesięcy po rundzie seedowej na 22 mln dolarów

Następny artykuł
Microsoft M12 inwestuje kolejne 22,5 mln dolarów w NeuBird, zaledwie kilka miesięcy po rundzie seedowej na 22 mln dolarów

Microsoft M12 inwestuje kolejne 22,5 mln dolarów w NeuBird, zaledwie kilka miesięcy po rundzie seedowej na 22 mln dolarów

Zapraszamy

Polub nas i bądź na bieżąco

Ostatnie Wpisy

  • Apple szykuje inteligentne okulary z AI – premiera planowana na 2026 rok 26 maja, 2025
  • Apple rezygnuje z planów wprowadzenia Apple Watcha z kamerą 26 maja, 2025
  • Apple planuje wielką modernizację aplikacji Kalendarz 26 maja, 2025
  • Tłumaczenie w czasie rzeczywistym w Google Meet ułatwia komunikację bez barier językowych 26 maja, 2025
  • Nowe funkcje Gmaila ułatwiają inteligentne odpowiadanie i szybkie planowanie wiadomości 26 maja, 2025

Informacje

  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACA
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
    • iDared Serwis
      • Serwis iPhone
      • Serwis MacBook
      • Serwis Telefonów Samsung
      • Serwis Telefonów Xiaomi