Apple Planet
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACA
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
No Result
View All Result
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
  • GSMINFO Serwis
czwartek, 25 grudnia, 2025
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
  • GSMINFO Serwis
No Result
View All Result
Apple Planet
No Result
View All Result
Home Security

Włochy ukarały Apple grzywną 98,6 mln euro za zasady ATT ograniczające konkurencję w App Store

od Pan z ApplePlanet
25 grudnia, 2025
w Security
0
465
SHARES
1.5k
VIEWS
Udostępnij na FacebookuUdostępnij na Tweeterze

Włoska niezależna instytucja antymonopolowa AGCM nałożyła na Apple karę w wysokości 98,6 mln euro (co odpowiada 116 mln USD, czyli około 500 mln zł). Regulator stwierdził, że ramy prywatności App Tracking Transparency (ATT) wprowadzone przez firmę ograniczały konkurencję w sklepie z aplikacjami, ponieważ Apple – dzięki swojej „absolutnie dominującej pozycji” w dystrybucji aplikacji – mogło jednostronnie narzucać deweloperom zasady ATT bez wcześniejszych konsultacji. Śledztwo w tej sprawie rozpoczęto w maju 2023 r.

AGCM podkreśla, że nie kwestionuje samego celu Apple, jakim jest wzmocnienie ochrony prywatności użytkowników iOS, lecz krytykuje sposób, w jaki wymogi zgody zostały skonstruowane. Zdaniem włoskiego regulatora wymagania te są nadmiernie obciążające dla deweloperów i „nieproporcjonalne” w stosunku do deklarowanych celów ATT.

Istota zarzutów sprowadza się do praktycznego obowiązku podwójnego uzyskiwania zgody: deweloperzy aplikacji na iPhone’y i iPady w Unii Europejskiej muszą wywoływać oddzielne monity związane z ATT oraz z przepisami RODO, aby prosić użytkowników o zgodę na przetwarzanie danych do celów reklamy spersonalizowanej. W tym samym czasie własne aplikacje i usługi Apple mogą uzyskać analogiczną zgodę za pomocą jednej akcji — jednego stuknięcia.

AGCM zwraca uwagę, że „deweloperzy zewnętrzni są zobowiązani do uzyskania szczegółowej zgody na zbieranie i łączenie danych do celów reklamowych poprzez monit ATT”, jednak taki monit nie spełnia wymogów prawa o ochronie danych, co zmusza twórców aplikacji do podwójnego żądania tej samej zgody. Regulator ocenia, że taki mechanizm szkodzi zwłaszcza deweloperom polegającym na przychodach z reklam i że Apple mogło zapewnić równy poziom ochrony prywatności, umożliwiając uzyskanie zgody na profilowanie za pomocą jednolitego monitora „Personalized Advertising”.

Apple zapowiedziało, że odwoła się od decyzji AGCM i ponownie zaznaczyło swoje zaangażowanie w obronę silnej ochrony prywatności. Firma utrzymuje, że reguły obowiązują wszystkich deweloperów jednakowo, w tym samego Apple.

ATT zostało wprowadzone przez Apple w 2021 r. jako mechanizm pozwalający aplikacjom na uzyskanie wyraźnej zgody użytkownika na dostęp do unikalnego identyfikatora reklamowego urządzenia (IDFA) i na śledzenie użytkownika między aplikacjami i stronami internetowymi w celach reklamy ukierunkowanej.

To nie pierwszy przypadek konfliktu ATT z organami ochrony konkurencji. W marcu 2025 r. francuski regulator nałożył na Apple karę w wysokości 150 mln euro (ok. 162 mln USD, czyli około 700 mln zł) za wykorzystywanie ATT do wzmocnienia swojej dominującej pozycji na rynku reklamy mobilnej.

Apple stoi także w obliczu podobnych postępowań w Polsce i Rumunii. Niemiecki urząd antymonopolowy poinformował na początku grudnia 2025 r., że testuje proponowane przez Apple zmiany w ATT — obejmujące modyfikacje tekstu i formatowania monitów — przy jednoczesnym zachowaniu „kluczowych korzyści dla użytkownika”.

Według dostępnych informacji firma zgodziła się na wprowadzenie neutralnych monitów zgody, które będą stosowane zarówno wobec jej własnych usług, jak i aplikacji zewnętrznych, oraz na uproszczenie procesu udzielania zgody tak, by deweloperzy mogli uzyskiwać uprawnienia użytkowników w sposób zgodny z przepisami o ochronie danych.

Share186Tweet116
Poprzedni artykuł

Oszustwo Nomani wzrosło o 62% z powodu reklam deepfake z użyciem AI w mediach społecznościowych

Polub nas i bądź na bieżąco

Ostatnie Wpisy

  • Włochy ukarały Apple grzywną 98,6 mln euro za zasady ATT ograniczające konkurencję w App Store 25 grudnia, 2025
  • Oszustwo Nomani wzrosło o 62% z powodu reklam deepfake z użyciem AI w mediach społecznościowych 25 grudnia, 2025
  • Nowy złodziej danych MacSync na macOS omija Apple Gatekeeper dzięki podpisanej aplikacji 25 grudnia, 2025
  • NVIDIA udostępnia GPU RTX PRO 5000 72 GB Blackwell i zwiększa opcje pamięci dla desktopowego AI 25 grudnia, 2025
  • Ujawniono możliwy termin premiery Realme Neo8 25 grudnia, 2025

Informacje

  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACA
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
  • GSMINFO Serwis