Verizon, jeden z największych operatorów komórkowych w Stanach Zjednoczonych, złożył do Federalnej Komisji Łączności (FCC) wniosek o zmianę obowiązujących zasad dotyczących odblokowywania smartfonów zakupionych u tego operatora. Celem wniosku jest wydłużenie minimalnego okresu, przez który urządzenia są zablokowane na sieć Verizon, zanim będą mogły zostać przeniesione do innego operatora. Obecnie, zgodnie z przepisami wynikającymi z zakupu pasma częstotliwości 700 MHz w 2008 roku, Verizon jest zobowiązany do odblokowania telefonów po 60 dniach od aktywacji.
W swoim wniosku Verizon argumentuje, że obecna 60-dniowa polityka odblokowywania urządzeń przyczynia się do wzrostu zjawisk oszustw i nielegalnego handlu telefonami. Według danych przedstawionych w dokumentacji przesłanej do FCC, w 2023 roku operator stracił niemal 785 tysięcy urządzeń na skutek działań przestępczych, co według szacunków oznaczało straty sięgające setek milionów dolarów. Firma twierdzi, że proceder ten polega na wykupie dotowanych urządzeń, ich szybkim odblokowywaniu i sprzedaży poza granicami USA przez zorganizowane grupy przestępcze, co szkodzi nie tylko operatorom, ale przede wszystkim samym konsumentom.
Verizon zaznacza, że żądana zmiana w przepisach przyniosłaby korzyści również klientom. Dłuższy okres blokady pozwoliłby operatorowi oferować bardziej konkurencyjne warunki finansowe przy zakupie urządzeń – w tym wyższe dopłaty do urządzeń, niższe koszty początkowe oraz dostęp do najnowszych technologii. Firma przekonuje, że lepsze zabezpieczenie inwestycji w smartfony umożliwi jej dostarczanie bardziej atrakcyjnych ofert przy jednoczesnym ograniczeniu nadużyć.
W praktyce Verizon chce, aby blokada sieciowa obowiązywała przez co najmniej sześć miesięcy – podobnie jak u konkurencyjnych operatorów działających na rynku amerykańskim. AT&T, na przykład, blokuje urządzenia w ofertach na kartę przez 6 miesięcy, a aby odblokować telefon w abonamencie, klient musi spłacić całkowity koszt urządzenia. T-Mobile z kolei stosuje blokadę trwającą aż 12 miesięcy w przypadku urządzeń prepaid oraz również wymaga pełnej spłaty telefonu w ofertach postpaid. Na tym tle obowiązujące dziś przepisy obligujące Verizon do odblokowania telefonów już po 60 dniach jawią się jako wyjątkowo restrykcyjne.
Co ciekawe, jeszcze nie tak dawno FCC pod rządami prezydenta Bidena rozważała wprowadzenie jednolitych zasad dla wszystkich operatorów, które nakładałyby obowiązek odblokowania każdego smartfona w ciągu 60 dni od aktywacji. Jednak według serwisu Ars Technica inicjatywa ta mogła stracić impet po objęciu stanowiska przez nowego przewodniczącego FCC, Brendana Carra, który jest zwolennikiem mniej restrykcyjnych regulacji w sektorze telekomunikacyjnym.
Decyzja FCC w tej sprawie może istotnie zmienić praktyki na rynku mobilnym w USA i mieć wpływ na globalny rynek smartfonów – zarówno pod kątem polityki cenowej, jak i bezpieczeństwa urządzeń. Rezultat będzie też istotnym sygnałem dla innych krajów i regulatorów, którzy przyglądają się sposobom, w jakie można jednocześnie chronić konsumentów i zapobiegać nadużyciom w coraz bardziej rozwiniętym cyfrowym świecie.