Apple Planet
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACA
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
No Result
View All Result
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
    • iDared Serwis
      • Serwis iPhone
      • Serwis MacBook
      • Serwis Telefonów Samsung
      • Serwis Telefonów Xiaomi
niedziela, 11 maja, 2025
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
    • iDared Serwis
      • Serwis iPhone
      • Serwis MacBook
      • Serwis Telefonów Samsung
      • Serwis Telefonów Xiaomi
No Result
View All Result
Apple Planet
No Result
View All Result
Home Sztuczna inteligencja AI

Sztuczna inteligencja zmienia sposób działania narzędzi SaaS – co to oznacza dla Twojej firmy?

od Pan z ApplePlanet
3 maja, 2025
w Sztuczna inteligencja AI
0
Sztuczna inteligencja zmienia sposób działania narzędzi SaaS – co to oznacza dla Twojej firmy?
474
SHARES
1.5k
VIEWS
Udostępnij na FacebookuUdostępnij na Tweeterze

Agentowe systemy sztucznej inteligencji coraz śmielej wkraczają w świat aplikacji SaaS (Software as a Service), redefiniując sposoby, w jakie firmy tworzą, wdrażają i wykorzystują oprogramowanie. Obserwujemy obecnie narodziny piątej fali mocy obliczeniowej, w której inteligentne, autonomiczne agentowe AI stają się nie tylko wsparciem, ale również samodzielnymi wykonawcami złożonych procesów biznesowych. Zgodnie z prognozami Gartnera, w ciągu najbliższych czterech lat aż 33% aplikacji SaaS zostanie zintegrowanych z agentami AI, mimo że obecnie liczba ta sięga zaledwie 1%.

W przeciwieństwie do klasycznych asystentów AI – takich jak znane już ChatGPT – systemy agentowe mają zdolność samodzielnego dążenia do określonych celów, uczenia się oraz integrowania z innymi systemami. Tego typu podejście wychodzi znacznie poza możliwości tradycyjnej robotyzacji procesów (RPA), która opiera się na sztywnych, deterministycznych regułach działania. Nowoczesne AI agentowe działają probabilistycznie i elastycznie, co pozwala na dynamiczną adaptację w miarę zmieniających się warunków i zapotrzebowań użytkownika.

Jednym z wyzwań, które niesie za sobą era agentowego AI, jest znacznie większe obciążenie infrastrukturalne. Dzisiejsze systemy SaaS działają w architekturze stateless, wykonując operacje CRUD (Create, Read, Update, Delete) na relacyjnych bazach danych przy około 10 tysiącach transakcji na sekundę. W nadchodzącej erze agentowej, gdzie każdy użytkownik może korzystać równolegle z wielu aktywnych agentów, systemy będą musiały przetwarzać nawet milion transakcji na sekundę. Wymaga to odejścia od logiki transakcyjnej i przejścia do konwersacyjnego modelu przetwarzania z pełną historią kontekstu.

Problematyczna okazuje się również statelessowość dużych modeli językowych – LLM (large language models), które nie „pamiętają” wcześniejszych interakcji bez kontekstu. Oznacza to, że każda nowa iteracja żądania musi być wysyłana razem z rosnącym dziennikiem wcześniejszych konwersacji. Gdy dzienniki te osiągną limity tokenów danego modelu, konieczne jest ich skracanie lub zastosowanie inteligentnego zarządzania kontekstem – co nie jest trywialnym zadaniem.

Systemy agentowe będą coraz częściej korzystać nie tylko z tekstowego wejścia, ale również z sygnałów w czasie rzeczywistym pochodzących z sensorów IoT, mikrofonów, kamer czy strumieni danych metrycznych. Wiąże się to z koniecznością błyskawicznego przetwarzania danych i przekierowywania ich do właściwych modeli bez przytłoczenia systemu – a to z kolei stawia wysokie wymagania przed komponentami odpowiedzialnymi za wydajność i koszt operacyjny.

A właśnie koszty działania systemów agentowych AI są znacznie wyższe niż klasycznych aplikacji. Relacyjne bazy danych wykonują zapytania z opóźnieniem rzędu 10-30 ms, gdy tymczasem LLM potrafią działać nawet 100 razy wolniej. Co więcej, koszt pojedynczej operacji w środowisku LLM może być od 10 000 aż do 850 000 razy wyższy niż klasyczny odczyt z bazy danych. Mimo obiecujących trendów (koszty LLM spadają nawet o 90% rocznie), bariera finansowa wciąż stanowi istotny czynnik blokujący szeroką adopcję.

Nie oznacza to jednak rezygnacji z ich wdrożenia. Firmy eksperymentują z różnorodnymi środowiskami uruchomieniowymi – chmurą publiczną, prywatną, a także lokalnie hostowanymi klastrami Kubernetes. Jednym z kluczowych wyzwań pozostaje jednak czas przejścia od prototypu do produkcji, który dla wielu organizacji przekracza osiem miesięcy, a ponad połowa projektów agentowych kończy się niepowodzeniem z powodu problemów z jakością danych, bezpieczeństwem czy brakiem gotowości technologicznej.

W długofalowej perspektywie agentowe AI nie zastąpią całkowicie aplikacji SaaS, ale będą je intensywnie uzupełniać. Ze względu na wysokie opóźnienia, nie nadają się do interakcji w czasie rzeczywistym, jednak świetnie sprawdzą się w bardziej złożonych, długoterminowych zadaniach analitycznych, komunikacyjnych czy operacyjnych. Interfejsy użytkownika przekształcą się w multimedialną przestrzeń interakcji – z rosnącym udziałem dźwięku i obrazu jako nośników komunikacji.

Jednym z najbardziej interesujących podejść do tworzenia platform agentowych jest propozycja firmy Akka. Marka stworzyła kompleksową architekturę dla usług agentowych, opartą na pięciu filarach: strumieniowych punktach dostępu, adapterach integrujących z bazami wektorowymi oraz LLM-ami, orkiestracji agentowej z możliwością udziału człowieka, bazie danych kontekstu (zarówno w pamięci, jak i trwałej), oraz zarządzaniu cyklem życia systemu w zgodzie z zasadami bezpieczeństwa i skalowalności.

Platforma Akka wyróżnia się podejściem event-driven do integracji z LLM – zamiast traktować modele językowe jako narzędzia do przetwarzania zbiorczego, obsługuje je w sposób nieblokujący, co pozwala na strumieniowe przesyłanie danych i podejmowanie natychmiastowych działań. Co ważne, system pozwala na współdzielenie zasobów obliczeniowych pomiędzy klasyczne mikroserwisy i usługi agentowe, zapewniając wysoką efektywność i unikając pułapek tzw. „wysp technologicznych”.

O skuteczności Akka świadczą wdrożenia u globalnych gigantów takich jak Amazon i Google (projekt open source SMILE), a także dynamiczny rozwój startupów takich jak Horn (AI do wideokonferencji) czy Coho AI (szybsze wejście na rynek o 75%). Firma zarówno wspiera skalowanie systemów do poziomu 10 milionów transakcji na sekundę, jak i oferuje zestaw narzędzi do wieloregionalnego wdrażania z uwzględnieniem zgodności regulacyjnej.

Przyszłość agentowego AI w aplikacjach SaaS rysuje się jako złożony miks innowacji inżynierskich, optymalizacji kosztów i koncepcji wykorzystania danych. Dobrze zaprojektowane platformy agentowe mogą przynieść firmom przewagę strategiczną, jeżeli tylko uda się przezwyciężyć wyzwania w obszarze pamięci kontekstowej, współbieżności, bezpieczeństwa oraz wydajności. Jedno jest pewne – agentowa transformacja już się rozpoczęła i tylko od gotowości zespołów technologicznych zależy, jak szybko uda się ją wdrożyć z sukcesem.

Share190Tweet119
Poprzedni artykuł

Pierwsze spojrzenie: Motyw ekspresyjny może pojawić się w ustawieniach usług Google

Następny artykuł

Apple Watch dla dzieci – jak działa i co oferuje?

Następny artykuł
Apple Watch dla dzieci – jak działa i co oferuje?

Apple Watch dla dzieci – jak działa i co oferuje?

Zapraszamy

Polub nas i bądź na bieżąco

Ostatnie Wpisy

  • Udostępnianie grup kart w Safari na macOS – prosty sposób na wspólną pracę i planowanie 11 maja, 2025
  • Apple udostępnia wersje RC systemów watchOS 11.5, visionOS 2.5 i tvOS 18.5 testerom beta 11 maja, 2025
  • Apple odnawia dwie popularne komedie – „Trying” i „The Studio” wracają z nowymi sezonami na Apple TV+ 11 maja, 2025
  • Co nowego w iOS 18.5 — funkcje, poprawki i data premiery 11 maja, 2025
  • Odnowione modele iPhone’a 15 dostępne w oficjalnym sklepie Apple w Wielkiej Brytanii 11 maja, 2025

Informacje

  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACA
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
    • iDared Serwis
      • Serwis iPhone
      • Serwis MacBook
      • Serwis Telefonów Samsung
      • Serwis Telefonów Xiaomi