Niedawno opublikowane badanie przeprowadzone przez Globalne Centrum Włączenia w Edukacji Special Olympics rzuca światło na postrzeganie sztucznej inteligencji (AI) przez społeczności osób z niepełnosprawnością intelektualną i rozwojową (IDD). Z raportu wynika, że choć większość uczniów z IDD oraz ich rodzice dostrzegają potencjał AI jako przełomowej technologii, zaledwie 35% nauczycieli uważa, że twórcy AI uwzględniają potrzeby tych uczniów podczas projektowania rozwiązań technologicznych. Wynik ten wskazuje na poważną lukę w reprezentacji i inkluzywności w procesach rozwoju AI.
Rozmowa na temat roli sztucznej inteligencji w budowaniu bardziej inkluzyjnego środowiska edukacyjnego stała się osią jednego z odcinków popularnego NVIDIA AI Podcast. W dyskusji udział wzięła Sara Minkara, Specjalna Doradczyni ds. Międzynarodowych Praw Osób z Niepełnosprawnościami przy Departamencie Stanu USA, oraz Timothy Shriver, przewodniczący rady nadzorczej Special Olympics. Eksperci omówili potencjał AI w tworzeniu bardziej otwartego społeczeństwa i zapewnieniu lepszych możliwości edukacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami.
Minkara i Shriver zwrócili uwagę na kluczową potrzebę włączania głosów społeczności osób z niepełnosprawnością w procesy projektowania technologii oraz w debaty dotyczące polityki związanej z AI. Podkreślili, że stworzenie bardziej inkluzywnego świata nie jest tylko kwestią moralną, ale ma również głęboki wymiar kulturowy, społeczny i ekonomiczny. Technologia oparta na AI ma szansę zredukować bariery, z którymi osoby z IDD stykają się na co dzień – od edukacji po codzienne życie – jednak wymaga to zaangażowania wszystkich stron oraz uwzględniania różnorodnych perspektyw.
Podczas niedawnego spotkania ministerialnego G7 również poruszono tematykę inkluzywności w kontekście technologii AI. Omawiano wyzwania, przed którymi stoją rządy i organizacje pozarządowe, starając się promować równość i dostępność w dobie dynamicznego rozwoju technologicznego. To kolejne potwierdzenie, że inkluzja to temat globalny, który wymaga wspólnej pracy międzynarodowej społeczności.
Sztuczna inteligencja może odegrać kluczową rolę w ułatwianiu życia osobom z niepełnosprawnościami. Narzędzia oparte na AI, takie jak inteligentne asystenty czy zaawansowane systemy edukacyjne, mogą pomóc w zdobywaniu wiedzy, nawiązywaniu relacji czy rozwijaniu niezależności osób z IDD. Jednak, jak zauważyli goście podcastu, aby ten potencjał został w pełni wykorzystany, konieczne jest przełamanie barier oraz przyjęcie bardziej inkluzywnego podejścia w projektowaniu i wdrażaniu nowych rozwiązań.
Na rynku technologii wspomagających już teraz pojawiają się innowacyjne projekty – takie jak sensoryczne okulary firmy Dotlumen, które pomagają osobom niewidomym bezpiecznie poruszać się w przestrzeni publicznej. Takie rozwiązania pokazują, jak AI i inne nowoczesne technologie mogą być wykorzystywane, aby poprawić jakość życia osób z różnymi niepełnosprawnościami. Ważne jednak, by tego typu projekty nie były wyjątkiem, a stały się normą w projektowaniu technologii.
Aby osiągnąć bardziej otwartą przyszłość, potrzebujemy nie tylko rozwiązań technologicznych, ale również zmiany mentalności zarówno wśród deweloperów, jak i decydentów politycznych oraz instytucji edukacyjnych. Inkluzja nie może być postrzegana tylko jako dodatkowy wymóg – musi stać się fundamentalnym elementem każdego projektu, który ma na celu poprawę życia ludzi dzięki technologii. Dzięki współpracy społeczności, organizacji i sektorów takich jak AI, możemy stworzyć świat, w którym każdy, bez względu na ograniczenia, znajdzie swoje miejsce.