W 1999 roku, fani ustawiali się w kolejkach do wypożyczalni Blockbuster, by wypożyczyć grube kasety VHS z filmem Matrix. Ludzie przygotowujący się na katastrofę Y2K magazynowali gotówkę i konserwy, obawiając się globalnej awarii komputerów, a nastolatki z radością pobierały utwory Britney Spears i Eminema na Napsterze. W tle tych wydarzeń, wśród zgiełku technologii przełomu mileniów, działo się coś zdecydowanie bardziej przełomowego.
Premiera NVIDIA GeForce 256, która miała miejsce dokładnie 25 lat temu, początkowo przykuła uwagę jedynie zagorzałych graczy PC i entuzjastów technologii. Jednak to właśnie ta karta graficzna położyła podwaliny pod generatywną sztuczną inteligencję, którą znamy dzisiaj. GeForce 256 nie była zwyczajną kartą graficzną — NVIDIA wprowadziła ją jako pierwszy na świecie GPU (Graphics Processing Unit), co miało fundamentalne znaczenie dla przyszłych osiągnięć zarówno w grach, jak i w obliczeniach.
Nowa era gier komputerowych
Wprowadzenie GeForce 256 było prawdziwą rewolucją dla graczy. Dzięki funkcjom takim jak transformacja i oświetlenie sprzętowe (T&L), karta zdejmowała część obciążenia z procesora, co było kluczowym przełomem. Jak zauważył serwis Tom’s Hardware: „GeForce 256 może zdjąć obciążenie z procesora, zapobiec przestojom w renderowaniu 3D i pozwolić twórcom gier na użycie znacznie większej liczby polygonów, co automatycznie przekłada się na większe detale”.
Dla graczy, którzy uruchomili kultowy tytuł Quake III Arena na GeForce 256, było to jak odkrywanie gry na nowo. Entuzjaści z AnandTech podkreślali, że „od razu po uruchomieniu swojej ulubionej gry masz wrażenie, jakbyś nigdy wcześniej jej nie widział”. GeForce 256 znakomicie współgrał z innowacyjnymi tytułami jak Unreal Tournament, jednym z pierwszych, które wprowadziły realistyczne odbicia, co przełożyło się na ponad milion sprzedanych kopii w pierwszym roku.
Przez kolejne ćwierć wieku współpraca pomiędzy twórcami gier a NVIDIA kontynuowała przesuwanie granic technologii. Postępy takie jak coraz bardziej realistyczne tekstury, dynamiczne oświetlenie i wyższe liczby klatek na sekundę przyniosły nie tylko bardziej immersyjne doznania dla graczy, ale także zrewolucjonizowały cały rynek. GPU NVIDIA stały się platformą, która przekształcała nowy sprzęt i oprogramowanie w potężne innowacje, redefiniując krajobraz świata gier.
GPU jako klucz do sztucznej inteligencji
W miarę jak światy gier stawały się coraz bardziej złożone, rosły również ich wymagania obliczeniowe. Potężna moc obliczeniowa, która zrewolucjonizowała grafikę w grach, przyciągnęła uwagę badaczy. Zaczęli oni dostrzegać, że GPU mogą również odblokować ogromny potencjał obliczeń w dziedzinie sztucznej inteligencji, umożliwiając postępy daleko wykraczające poza świat gier.
Deep learning, czyli model oprogramowania oparty na miliardach neuronów i bilionach połączeń, wymaga ogromnej mocy obliczeniowej. Tradycyjne procesory (CPU), zaprojektowane do wykonywania zadań sekwencyjnych, nie były w stanie efektywnie poradzić sobie z tym obciążeniem. Natomiast GPU, dzięki swojej równoległej architekturze, idealnie się do tego nadawały.
Do 2011 roku badacze AI odkryli możliwości GPU NVIDIA, które mogły sprostać wymaganiom głębokiego uczenia. To właśnie badacze z takich instytucji jak Google, Stanford czy New York University zaczęli używać GPU NVIDIA, aby przyspieszyć rozwój sztucznej inteligencji, osiągając wyniki, które wcześniej wymagałyby superkomputerów.
Przełom nastąpił w 2012 roku, kiedy Alex Krizhevsky z Uniwersytetu w Toronto wykorzystał GPU NVIDIA do wygrania konkursu ImageNet w dziedzinie rozpoznawania obrazów. Jego sieć neuronowa, AlexNet, przeszkolona na milionie obrazów, zdeklasowała konkurencję, pokonując oprogramowanie napisane przez ekspertów od wizji komputerowej. To wydarzenie było kamieniem milowym, który zrewolucjonizował rozwój sztucznej inteligencji.
Przyszłość gier i AI
Obecnie nie tylko świat gier, ale także sztuczna inteligencja korzysta z mocy GPU. Innowacje takie jak NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling), które wykorzystuje AI do zwiększenia wydajności gier i dostarczania ostrzejszych obrazów, oraz NVIDIA ACE, która wprowadza bardziej realistyczne interakcje z postaciami w grach, pokazują, że AI ponownie redefiniuje świat rozrywki elektronicznej.
Od premiery GeForce 256 do dziś, NVIDIA nie ustaje w przesuwaniu granic technologii. W 2018 roku firma wprowadziła na rynek serię GeForce RTX (20), wyposażoną w RT Cores i Tensor Cores, zaprojektowane specjalnie do renderowania w czasie rzeczywistym i obliczeń AI, co przyspieszyło adopcję ray tracingu w grach i wprowadziło kinowy realizm do grafiki komputerowej. Natomiast technologie takie jak ChatGPT, które zadebiutowały w 2022 roku, osiągnęły 100 milionów użytkowników w ciągu zaledwie kilku miesięcy, pokazując moc generatywnej AI napędzanej przez GPU.
Kształtowanie przyszłości
Rewolucja, którą rozpoczęła karta GeForce 256, trwa do dziś, obejmując zarówno gry, jak i inne dziedziny rozrywki oraz obliczenia. Sztuczna inteligencja, napędzana przez GPU NVIDIA, stała się częścią codziennego życia i jest obecna w wielomiliardowych branżach, które budują przyszłość na jej fundamencie.
GPU nie tylko poprawiają jakość gier, ale także kreują przyszłość samej sztucznej inteligencji. Karta GeForce 256 położyła fundamenty pod przyszłość, w której gry, komputery i sztuczna inteligencja nie tylko ewoluują, ale wspólnie przekształcają świat na niespotykaną dotąd skalę.