College of Doctoral Studies Uniwersytetu Phoenix opublikował nowy raport autorstwa Rheanny Reed, D.M., zatytułowany „Burnout and Autonomy in the Modern Workforce: The Role of AI-Driven Skilling in Equity and Resilience”. Autorka oparła wnioski na pięciu latach danych z Career Optimism Index® Uniwersytetu Phoenix, analizując, jak wypalenie zawodowe, autonomia, równość szans i sztuczna inteligencja (AI) wzajemnie na siebie wpływają w amerykańskiej sile roboczej. Reed łączy empiryczne dane z literaturą naukową o wypaleniu, teorii autodeterminacji, modelu Job Demands–Resources oraz problematyce równego dostępu do szkoleń, argumentując, że szkolenia napędzane AI powinny być projektowane celowo, by zmniejszać, a nie pogłębiać istniejące nierówności.
Raport podkreśla, że problem wypalenia nie jest wyłącznie kwestią indywidualnej odporności, lecz wynika ze strukturalnych uwarunkowań — przede wszystkim z braku realnej autonomii zawodowej oraz ograniczonego dostępu do nowoczesnych narzędzi i szkoleń. Reed zauważa, że gdy organizacje inwestują w szkolenia z użyciem AI skierowane do wszystkich pracowników i powiązane z rozwojem kariery, pracownicy zyskują przejrzystość celów i większą kontrolę nad ścieżką zawodową, co pomaga im przejść od przetrwania do rzeczywistego awansu.
Do najważniejszych ustaleń raportu należą:
- Silna zależność między wypaleniem a poczuciem kontroli. Pracownicy, którzy czują, że mają kontrolę nad swoją karierą, znacznie rzadziej doświadczają wypalenia — odsetek wynosi około 45% w porównaniu z około 70% wśród osób, które takiego poczucia kontroli nie mają. Ponadto osoby zatrudnione na stanowiskach nastawionych na rozwój są istotnie bardziej zmotywowane, pewne swojej zdolności adaptacji i odczuwają większą autonomię.
- Powiązanie korzystania z AI z większą odpornością i optymizmem. Pracownicy wykorzystujący narzędzia AI raportują niższe poziomy wypalenia, wyższą postrzeganą zdolność do zatrudnialności, lepszą równowagę między pracą a życiem prywatnym oraz większe przekonanie o swojej zdolności adaptacji do zmian. To sugeruje, że AI może pełnić rolę „wielokrotnego wzmacniacza odporności”, pod warunkiem zapewnienia odpowiednich szkoleń i wsparcia.
- Istotny biznesowy wymiar inwestycji w rozwój i optymizm. Wcześniejsze analizy Career Optimism Index® wskazują, że pracodawcy, którzy podniosą poziom optymizmu zawodowego pracowników, mogą zaoszczędzić do 8 053 USD rocznie na pracownika (ok. 34 600 zł). Z kolei pracownicy mogą zwiększyć swoje roczne zarobki nawet o 5 270 USD (ok. 22 700 zł). W skali całej siły roboczej w USA przekształcenie pracowników nieoptymistycznych w optymistycznych mogłoby przynieść szacunkowe korzyści rzędu 1,35 biliona USD (ok. 5,8 bln zł).
Na podstawie tych ustaleń raport przedstawia praktyczne rekomendacje dla pracodawców. Kluczowe zalecenia to: traktować umiejętność posługiwania się AI jako kompetencję podstawową; włączać AI w spersonalizowane ścieżki rozwoju zawodowego; stawiać równość (equity) w centrum strategii szkoleń, aby nie pogłębiać istniejących luk; integrować działania szkoleniowe z programami wellness i inicjatywami redukującymi wypalenie; oraz monitorować wskaźniki takie jak autonomia, wypalenie i optymizm obok tradycyjnych mierników finansowych.
Rheanna Reed jest badaczką w Center for Educational and Instructional Technology Research (CEITR) Uniwersytetu Phoenix. Zawodowo związana z sektorem szkolnictwa wyższego od 2006 roku, pełni funkcję Faculty Quality Assurance Manager, kierując zespołem współpracującym z władzami uczelnianymi w celu utrzymania wysokich standardów dydaktycznych opartych na badaniach instytucjonalnych i branżowych. Posiada tytuł Doctor of Management in Organizational Leadership zdobyty na Uniwersytecie Phoenix i od 2015 roku wykłada przedmioty związane z zachowaniem organizacyjnym, przywództwem i zarządzaniem. Jest pięciokrotną laureatką nagród uczelnianych dla kadry dydaktycznej.

