Intel wprowadza na rynek nowe karty graficzne Battlemage – Arc B580 i B570
Intel ogłosił premierę pierwszych kart graficznych opartych na nowej architekturze GPU o nazwie Battlemage. Modele Arc B580 i B570 to odpowiedź firmy na rosnące potrzeby rynku gamingowego i profesjonalnego, a także bezpośrednia konkurencja dla rozwiązań Nvidia i AMD. Oto szczegóły dotyczące tych obiecujących kart graficznych.
Specyfikacje i ceny nowych modeli
Intel Arc B580 i B570 korzystają z tego samego układu scalonego, czyli BMG-G21, chociaż różnią się w kilku kluczowych aspektach. B580 wyposażono w 20 rdzeni Xe2 oraz 12 GB pamięci VRAM, która funkcjonuje na 192-bitowej magistrali (przepustowość 456 GB/s). Model ten został wyceniony na 1099 zł. Jego młodszy brat, B570, ma 18 rdzeni Xe2 i 10 GB VRAM (160-bitowa magistrala, 380 GB/s). Cena tej karty to 969 zł.
Istotną różnicą między obiema kartami jest także pobór mocy oraz taktowanie. B580 działa z wyższymi zegarami i pobiera maksymalnie 180 W, podczas gdy B570 ogranicza się do 150 W. Oba modele zasilane są za pomocą pojedynczego 8-pinowego złącza.
Wydajność na nowym poziomie
Według testów przeprowadzonych przez Intela, karta Arc B580 oferuje średnio o 24% wyższą wydajność w rozdzielczości 1440p w porównaniu do poprzedniego modelu Arc A750, który był dostępny w tej samej cenie. Ponadto B580 wyprzedza Nvidia RTX 4060 o około 10%, oferując przy tym większą ilość pamięci VRAM (12 GB w porównaniu do 8 GB). To czyni go atrakcyjnym wyborem dla graczy, którzy cenią sobie wysoką wydajność w najnowszych grach.
Poprawiona architektura Xe2, na której bazują nowe karty, została zaprojektowana z myślą o większej efektywności działania. Układy Xe2 oferują o 70% większą wydajność przy pełnym obciążeniu w porównaniu do wcześniejszej generacji (Alchemist) i jednocześnie zapewniają o 50% wyższy stosunek wydajności do pobieranej mocy. To duży krok naprzód, który czyni z Battlemage realnego konkurenta dla innych wiodących marek.
Nowe funkcje technologiczne – XeSS 2
Równocześnie z premierą nowych kart graficznych Intel wprowadza nową generację swojego oprogramowania – XeSS 2.0. Technologia ta, znana z funkcji zwiększania rozdzielczości obrazu, teraz oferuje także generowanie klatek oraz tryb niskiego opóźnienia. Są to odpowiedzi Intela na podobne rozwiązania konkurencji, takie jak Nvidia DLSS Frame Generation i Nvidia Reflex.
Pierwszą grą, która w pełni wykorzysta możliwości XeSS 2, będzie F1 24, a kolejne produkcje, które doczekają się wsparcia, to m.in. Assassin’s Creed: Shadows, Harry Potter: Quidditch Champions, Dying Light 2 Stay Human i Killing Floor 3.
Battlemage – nowa era w kartach graficznych
Nowa architektura Xe2, na której oparto karty Arc B580 i B570, to również spore zmiany w konstrukcji chipów. Procesor graficzny BMG-G21 został zmniejszony do 19,6 miliarda tranzystorów (poprzednik – ACM-G10 – miał ich 21,7 miliarda), co pozwoliło poprawić wydajność i zmniejszyć koszty produkcji. Dodatkowo nowe jednostki wspierają akcelerację ray tracingu dzięki silnikom X Matrix Extensions (XMX), co pozwala cieszyć się płynną grafiką w grach wykorzystujących zaawansowane efekty wizualne.
Intel planuje także wypuszczenie limitowanej edycji modelu B580, wyposażonej w wydajny system chłodzenia z dwoma wentylatorami. Oprócz tego na rynku pojawią się modele wyprodukowane przez partnerów, takich jak Acer, Asrock, Gunnir, Maxsun, Onix i Sparkle.
Dostępność
Intel Arc B580 zadebiutuje na rynku 13 grudnia, natomiast tańszy model B570 będzie dostępny od 16 stycznia. Dzięki różnorodności konfiguracji oraz konkurencyjnym cenom, nowe karty graficzne Intela mogą stać się ciekawym wyborem dla graczy i użytkowników szukających wydajnych, a jednocześnie przystępnych cenowo rozwiązań.
Czy Intel uda się zyskać silną pozycję na rynku kart graficznych? Patrząc na specyfikacje i ceny Arc B580 i B570, można śmiało powiedzieć, że firma zmierza w dobrym kierunku.