Apple Planet
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACA
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
No Result
View All Result
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
    • iDared Serwis
      • Serwis iPhone
      • Serwis MacBook
      • Serwis Telefonów Samsung
      • Serwis Telefonów Xiaomi
niedziela, 1 czerwca, 2025
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
    • iDared Serwis
      • Serwis iPhone
      • Serwis MacBook
      • Serwis Telefonów Samsung
      • Serwis Telefonów Xiaomi
No Result
View All Result
Apple Planet
No Result
View All Result
Home Nauka i technika

Samolot NASA wspierał przełomowe badania nad mikrograwitacją w latach 90.

od Pan z ApplePlanet
29 listopada, 2024
w Nauka i technika
0
Samolot NASA wspierał przełomowe badania nad mikrograwitacją w latach 90.
475
SHARES
1.5k
VIEWS
Udostępnij na FacebookuUdostępnij na Tweeterze

Niecodzienna podróż w stronę mikrograwitacji

Wyobraź sobie dźwięk dzwonka i błysk stroboskopowego światła, gdy pilot ostro unosi dziób samolotu DC-9. Krew odpływa z głów badaczy, a ich ciała są dociskane do podłogi kabiny przez siłę dwukrotnie większą niż normalna grawitacja. Następnie, gdy przyspieszenie ustaje, a samolot osiąga szczyt swojego łuku, dyrektor testów lotniczych ogłasza: „Jesteśmy na górze!”. W mgnieniu oka ciśnienie spada, a samolot opada swobodnie. W ciągu kolejnych 20–25 sekund wszyscy na pokładzie, którzy nie są przymocowani, zaczynają unosić się w stanie nieważkości. Dla naukowców oznacza to intensywne działanie na eksperymentach, zanim dzwonek ponownie zabrzmi, a piloci wyprowadzają samolot na poziom lotu z powrotem do ziemskiej grawitacji.

Te niezwykłe loty paraboliczne pozwalają na symulację mikrograwitacji tutaj, na Ziemi. W latach 90., dzięki zaawansowanej flocie NASA Lewis Research Center (obecnie NASA Glenn), naukowcy mieli niespotykane wcześniej możliwości badania zachowań cieczy, spalania i materiałów w środowisku mikrograwitacji – bez konieczności opuszczania atmosfery naszej planety.

Pierwsze eksperymenty z mikrograwitacją

Historia tych badań sięga lat 60., gdy NASA Lewis używało samolotu North American AJ-2 do lotów parabolicznych, aby badać zachowania ciekłych paliw w warunkach niskiej grawitacji. Z czasem zakres badań rozszerzono o eksperymenty związane ze spalaniem oraz testy materiałowe, co położyło fundamenty pod wieloletnią eksplorację mikrograwitacji.

Wprowadzenie wahadłowca kosmicznego na początku lat 80. stworzyło nowe możliwości rozszerzenia badań w tej dziedzinie. Aby ułatwić naukowcom testowanie eksperymentów na Ziemi przed ich wysłaniem na pokład wahadłowca, inżynierowie z NASA Lewis zmodyfikowali samolot Learjet. Umożliwiło to przeprowadzanie wstępnych prób z pojedynczym eksperymentem i badaczem. Jednak już wkrótce okazało się, że potrzeba czegoś większego.

Większy samolot, większe możliwości

W 1990 roku NASA zdecydowała, że większy samolot, taki jak McDonnell Douglas DC-9, byłby bardziej opłacalnym rozwiązaniem, które mogłoby pomieścić więcej sprzętu oraz pozwolić na testy z wykorzystaniem urządzeń w stanie swobodnego unoszenia. Jesienią 1993 roku do centrali NASA Lewis przybyło 50 potencjalnych użytkowników, którzy wspólnie omawiali konieczne modyfikacje samolotu. Rok później zmiany ruszyły pełną parą.

DC-9 trafił do centrum w standardowej konfiguracji pasażerskiej, lecz już w ciągu kolejnych trzech miesięcy przeszedł prawdziwą rewolucję. Technikom udało się usunąć większość siedzeń, wzmocnić podłogę i sufit, a także zainstalować nowe systemy zasilania, komunikacji i sterowania. Duże, 6,5-metrowe drzwi ładunkowe umożliwiły transport dużych urządzeń badawczych, co dodatkowo zwiększyło uniwersalność samolotu.

Realizacja lotów i badania

Dzięki współpracy z przemysłem i środowiskiem akademickim, naukowcy projektowali eksperymenty przeznaczone do badań zarówno w lotach na pokładzie DC-9, jak i na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Na pokładzie DC-9 można było przeprowadzić do ośmiu eksperymentów jednocześnie, z udziałem 20 badaczy. Zakres badań obejmował m.in. pomiary przyspieszenia w przestrzeni kosmicznej, badania pętli pomp kapilarnych, zachowania pęcherzyków, rozrywania cienkich warstw cieczy oraz prób materiałowych i zapłonu.

Loty były organizowane co dwa tygodnie, co pozwalało na przygotowanie eksperymentów oraz przeprowadzanie konserwacji samolotu. Misje startowały z lotniska Cleveland Hopkins International Airport, a przestrzeń powietrzna nad północnym Michigan stała się strefą testową. W jednej misji DC-9 potrafił wykonać aż 40 paraboli, zapewniając naukowcom łącznie kilkadziesiąt minut cennej mikrograwitacji.

Dziedzictwo i kontynuacja

Choć leasing DC-9 zakończył się pod koniec lat 90., jego misja była niezaprzeczalnym sukcesem. W ciągu zaledwie dwóch lat, od 1995 do 1997 roku, samolot przebył ponad 400 godzin w powietrzu, zrealizował ponad 70 trajektorii i pomógł przeprowadzić aż 73 projekty badawcze. Wiele z tych eksperymentów znalazło zastosowanie w kosmosie, a zdobyte dane przyczyniły się do rozwoju nauki o mikrograwitacji.

Prace NASA Glenn w tej dziedzinie trwają do dziś. Centrum wspiera projekty realizowane na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, które mają na celu poprawę zdrowia załogi, bezpieczeństwa przeciwpożarowego statków kosmicznych oraz rozwój technologii napędowych i paliw. Glenn to także siedziba dwóch wież mikrograwitacyjnych, w tym Zero Gravity Research Facility – najważniejszego naziemnego laboratorium mikrograwitacyjnego NASA.

Przyszłość badań mikrograwitacyjnych z pewnością będzie równie ekscytująca, inspirując kolejne pokolenia naukowców do eksploracji tej fascynującej dziedziny wiedzy oraz odkrywania nowych zastosowań w kosmosie i na Ziemi.

Share190Tweet119
Poprzedni artykuł

Samolot NASA wspierał przełomowe badania nad mikrograwitacją w latach 90.

Następny artykuł

Elektroniczny System Monitorowania Ruchu dla Lotnisk

Następny artykuł
Elektroniczny System Monitorowania Ruchu dla Lotnisk

Elektroniczny System Monitorowania Ruchu dla Lotnisk

Zapraszamy

Polub nas i bądź na bieżąco

Ostatnie Wpisy

  • Apple szykuje inteligentne okulary z AI – premiera planowana na 2026 rok 26 maja, 2025
  • Apple rezygnuje z planów wprowadzenia Apple Watcha z kamerą 26 maja, 2025
  • Apple planuje wielką modernizację aplikacji Kalendarz 26 maja, 2025
  • Tłumaczenie w czasie rzeczywistym w Google Meet ułatwia komunikację bez barier językowych 26 maja, 2025
  • Nowe funkcje Gmaila ułatwiają inteligentne odpowiadanie i szybkie planowanie wiadomości 26 maja, 2025

Informacje

  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACA
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • Apple
  • Sztuczna inteligencja AI
  • Smartfony
  • Nauka i technika
  • Komputery & Tablety
  • Security
  • Nowinki
    • Recenzje
    • Poradniki
    • iDared Serwis
      • Serwis iPhone
      • Serwis MacBook
      • Serwis Telefonów Samsung
      • Serwis Telefonów Xiaomi