Apple zapowiedziało nową generację CarPlay już w 2022 roku, ale mimo upływu lat jej premiera nadal jest niepewna. Najnowsza prezentacja systemu informacyjno-rozrywkowego Porsche na rok 2026 tylko podkreśla ten brak. Producent luksusowych aut ogłosił znaczącą modernizację swojej platformy Porsche Communication Management (PCM), ale nie wspomniał przy tym ani słowem o nowym CarPlay. To kolejny niepokojący sygnał świadczący o opóźnieniach w realizacji planów Apple.
W zapowiedzianej aktualizacji PCM, która trafi do modeli Taycan, 911, Panamera i Cayenne z rocznika 2026, znajdziemy bardziej responsywny interfejs, wsparcie dla Dolby Atmos oraz integrację z asystentem głosowym Amazona – Alexą. Ponadto system zostanie wzbogacony o Porsche App Center, czyli własny sklep z aplikacjami dla pojazdów. Choć nowe oprogramowanie wciąż obsługuje standardowe wersje Apple CarPlay i Android Auto, to nie oferuje wsparcia dla nowej generacji CarPlay, co budzi wątpliwości co do przyszłości tego rozwiązania.
Nowe CarPlay miało być rewolucyjnym systemem, który głęboko integruje się z instrumentami pokładowymi samochodu. Apple zapowiedziało, że rozwiązanie będzie umożliwiać sterowanie klimatyzacją, radiem FM oraz innymi funkcjami pojazdu. Dodatkowo system obejmie obsługę wielu ekranów na desce rozdzielczej i zapewni widżety dla aplikacji, takich jak Kalendarz oraz Pogoda. Dużą zaletą nowego CarPlay miała być również swoboda dostosowania interfejsu przez producentów, co pozwoliłoby im lepiej dopasować system do charakterystyki swoich pojazdów.
Pierwsza zapowiedź rozszerzonego CarPlay miała miejsce podczas WWDC 2022. Początkowo Apple deklarowało, że wspierane modele pojawią się już w 2024 roku, jednak do dziś żadna marka nie ogłosiła konkretnych planów wdrożenia tego systemu. Jeszcze pod koniec 2023 roku zarówno Porsche, jak i Aston Martin zaprezentowały koncepcje pojazdów z nowym CarPlay, ale od tamtej pory temat ucichł. Apple co prawda wspominało o rozszerzonej wersji systemu podczas sesji koderskich na WWDC 2024, a w styczniu tego roku zapewniało, że dalej nad nim pracuje, jednak brak oficjalnych debiutów budzi rosnące wątpliwości.
Gdy Apple w 2022 roku prezentowało zaawansowaną wersję CarPlay, na liście producentów, którzy zobowiązali się do zaimplementowania systemu, znajdowali się m.in. Audi, Ford, Honda, Mercedes-Benz, Nissan, Polestar, Renault i Volvo. Od tamtej pory minęły jednak niemal trzy lata, a żaden z tych producentów nie dostarczył pojazdów wspierających nowy interfejs. W związku z tym jest mało prawdopodobne, by wszystkie z wymienionych firm nadal planowały wykorzystanie technologii Apple.
Nie wiadomo, co stoi za opóźnieniem nowej generacji CarPlay – być może problemem są trudności w negocjacjach z producentami lub kwestie techniczne związane z integracją systemu. Pewne jest jednak, że fani tej platformy muszą uzbroić się w cierpliwość, bo bardziej zaawansowana wersja CarPlay nadal pozostaje w sferze zapowiedzi.