Rynek autonomicznej nawigacji morskiej, w którym statki poruszają się samodzielnie, sterowane przez sztuczną inteligencję, dynamicznie się rozwija. Szacuje się, że do 2028 roku osiągnie wartość ponad 11 miliardów dolarów. Taka perspektywa sprawia, że firmy działające w tym obszarze otrzymują coraz większe wsparcie inwestorów i partnerów przemysłowych. Jednym z liderów tego segmentu jest brytyjska spółka Orca AI, która właśnie zamknęła rundę finansowania serii B, pozyskując 72,5 miliona dolarów.
Orca AI została założona w 2018 roku przez CEO Yardena Grossa oraz CTO Dora Raviva. Ich misją jest wdrożenie zaawansowanych rozwiązań autonomicznych do sektora żeglugi morskiej. Kluczowym elementem technologii Orca AI jest system oparty na sztucznej inteligencji, który analizuje dane wizualne gromadzone z ponad 80 milionów mil morskich. Takie podejście pozwala nie tylko zmniejszyć ryzyko kolizji, ale także umożliwia załogom skoncentrowanie się na innych, bardziej strategicznych aspektach podróży.
Choć głównym celem pozostaje rynek komercyjny, firma coraz śmielej spogląda również w stronę sektorów obronnych. Yarden Gross podkreślił, że rosnące zainteresowanie technologią autopilota morskiego wykazują marynarki wojenne na całym świecie. Poszukują one bardziej ekonomicznych i efektywnych rozwiązań, które pozwalają na ograniczenie zaangażowania człowieka, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej skuteczności operacyjnej. W ramach tych działań Orca AI już podpisała swój pierwszy kontrakt w sektorze obronnym, wdrażając system autonomiczny na pokładzie okrętu wojennego.
Istotnym wsparciem dla rozwoju firmy jest również coraz powszechniejsze wdrażanie systemu Starlink. Zapewnia on szybki i stabilny przesył danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na bieżące monitorowanie ruchu morskiego, usprawnienie planowania tras oraz skuteczniejsze reagowanie na nieprzewidziane sytuacje. Jak zauważa Gross, możliwość zbierania danych bezpośrednio z sensorów statku w czasie rzeczywistym otwiera zupełnie nowe możliwości analityczne i operacyjne.
Zgodnie z analizą z 2024 roku, system alertów Orca AI pozwolił na zmniejszenie liczby niebezpiecznych zbliżeń między statkami o 54%. Efekt? Średnie oszczędności wynoszące nawet 100 000 dolarów rocznie na jeden statek z tytułu mniejszego zużycia paliwa. To rezultat, który przyciąga uwagę zarówno armatorów, jak i inwestorów zainteresowanych zrównoważonym rozwojem transportu morskiego.
Rundzie finansowania przewodziła firma Brighton Park Capital, a udział wzięli również dotychczasowi inwestorzy, w tym Ankona Capital i Hyperlink Ventures. Łączne pozyskane przez Orca AI finansowanie przekroczyło już 111 milionów dolarów. To pokazuje, jak dużym zaufaniem cieszy się firma w oczach rynku i jak istotny wpływ może mieć na przyszłość żeglugi.
Na rynku autonomicznej nawigacji morskiej działa więcej innowacyjnych przedsiębiorstw. Wśród nich warto wymienić Avikus, będący częścią koncernu Hyundai HD, oraz Sea Machines specjalizujące się w rozwiązaniach dla statków komercyjnych i przemysłowych. Rywalizacja w tym segmencie zapowiada się bardzo interesująco, a korzyści z implementacji tych technologii mogą się okazać rewolucyjne — zarówno dla bezpieczeństwa morskiego, jak i ochrony środowiska.