Technologia sztucznej inteligencji w edukacji – jak OpenAI chce zrewolucjonizować proces nauczania
Technologie sztucznej inteligencji z każdym rokiem odgrywają coraz większą rolę w różnych sektorach, w tym również w edukacji. OpenAI, jeden z liderów w dziedzinie rozwoju AI, intensywnie pracuje nad wprowadzeniem rozwiązań, które mogą zmienić sposób, w jaki uczymy się online. Czy przyszłość edukacji będzie oparta na chatbotach? Wszystko wskazuje na to, że jesteśmy coraz bliżej tego scenariusza.
Chatboty GPT jako nowy standard w e-learningu
Siya Raj Purohit, członkini zespołu OpenAI zajmującego się wdrażaniem ich technologii w edukacji, podczas niedawnej rozmowy przy kominku organizowanej przez Coeus Collective, wskazała na interesującą możliwość: tworzenie spersonalizowanych modeli GPT dla e-learningu. Te modele mogłyby być dostosowane do konkretnych kursów online, oferując unikalne wsparcie dla studentów i nauczycieli. Jak podkreśliła Purohit, choć projekt ten nie jest jeszcze realizowany, znajduje się na mapie rozwoju OpenAI.
Już teraz wykładowcy zaczynają eksperymentować, wykorzystując dostępne narzędzia OpenAI, aby przesyłać treści edukacyjne, takie jak materiały na cały semestr, i tworzyć na ich podstawie własne modele GPT. Takie podejście umożliwia uczniom angażowanie się w przyswajanie wiedzy w sposób interaktywny, dając im możliwość zgłębiania treści w dogodnym dla nich tempie. „To potężny sposób na zachęcenie studentów do prowadzenia własnych badań” – dodała Purohit.
Nowe narzędzia i kierunki rozwoju
OpenAI nie ukrywa swojego zainteresowania rynkiem edukacyjnym, który może stać się kluczowym obszarem wzrostu dla firmy. Jesienią tego roku firma zatrudniła Leah Belsky, byłą dyrektor ds. przychodów Coursera, aby pokierowała działaniami OpenAI w zakresie edukacji. Jej zadaniem jest wprowadzenie produktów OpenAI do szkół na większą skalę.
Wiosną tego roku OpenAI zaprezentowało ChatGPT Edu – wersję ChatGPT zaprojektowaną specjalnie dla uczelni wyższych. Jak pokazują dane Allied Market Research, rynek AI w edukacji może osiągnąć wartość aż 88,2 miliarda dolarów do 2032 roku. Jednak droga do tego celu nie jest łatwa, ponieważ wielu pedagogów podchodzi do nowych technologii z dystansem.
Inspiracja z Khan Academy
Przykładem podobnego podejścia jest Khanmigo, chatbot wprowadzony przez platformę edukacyjną Khan Academy we współpracy z OpenAI. Khanmigo pomaga studentom w odrabianiu prac domowych, przygotowaniach do testów i innych zadaniach, korzystając z zasobów edukacyjnych swojej bazy danych. Jednak jak pokazują testy, nawet najbardziej zaawansowane modele AI, takie jak Khanmigo, nie są pozbawione błędów. Na przykład w lutym 2024 roku „The Wall Street Journal” donosił, że chatbot miał trudności z rozwiązywaniem podstawowych zadań matematycznych i często nie poprawiał błędów, nawet gdy był o to proszony.
Mimo tych problemów, OpenAI utrzymuje, że ich technologie stale się rozwijają. Purohit wyraziła optymizm, mówiąc: „Nasze modele są coraz lepsze, a naszym celem jest przekładanie tych ulepszeń na efektywne rozwiązania w nauczaniu i uczeniu się.”
Opór pedagogów wobec AI
Nie wszyscy jednak podzielają entuzjazm OpenAI. W badaniu przeprowadzonym w tym roku przez Pew Research Center, aż 25% nauczycieli publicznych w szkołach K-12 w USA uznało, że narzędzia AI przynoszą więcej szkody niż pożytku w edukacji. Podobne wyniki przyniosła ankieta zrealizowana przez Rand Corporation oraz Center on Reinventing Public Education – jedynie 18% nauczycieli K-12 aktywnie wykorzystuje AI w swoich klasach.
Przyszłość edukacji – szanse i wyzwania
Wprowadzenie AI do świata edukacji wiąże się z wieloma korzyściami, ale również z wyzwaniami. Wsparcie technologiczne może znacznie ułatwić proces nauczania, zwłaszcza w nauce na odległość, ale wymaga to jednocześnie odpowiedniej infrastruktury i kształcenia nauczycieli. Kluczowe będzie również budowanie zaufania pedagogów do tych narzędzi oraz ich doskonalenie, aby minimalizować błędy i skutecznie odpowiadać na potrzeby zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
Przyszłość edukacji stoi na progu wielkich zmian. Jeśli inicjatywy takie jak te proponowane przez OpenAI wejdą w życie, mogą one znacząco wpłynąć na sposób, w jaki uczymy się i nauczamy, wprowadzając edukację na nowy poziom dostępności i efektywności.