Szkoły leśne, w których część zajęć odbywa się na świeżym powietrzu, zyskują coraz większą popularność w Europie i Ameryce Północnej. Pomimo entuzjazmu, badania wskazują, że ich wpływ na zdrowie psychiczne większości dzieci jest ograniczony. Jednak dla uczniów z wcześniej zdiagnozowanymi problemami emocjonalnymi czy behawioralnymi, tego typu edukacja może przynieść istotne korzyści.
Idea szkół leśnych opiera się na wykorzystaniu natury jako przestrzeni do nauki i rozwijania umiejętności społecznych, co ma wspierać rozwój emocjonalny oraz lepsze funkcjonowanie dzieci. Założenie to jest poparte wcześniejszymi badaniami, które sugerowały, że kontakt z przyrodą redukuje stres i poprawia samopoczucie. Jednak najnowsze analizy wskazują, że efekty mogą być bardziej złożone.
Badacze zwrócili uwagę, że korzyści płynące z edukacji na świeżym powietrzu zależą od indywidualnych potrzeb dziecka i jego stanu zdrowia psychicznego. Dzieci, które wcześniej zmagały się z problemami emocjonalnymi, mogą zyskać na takim modelu nauki, czerpiąc większe korzyści w postaci poprawy nastroju, lepszego radzenia sobie z wyzwaniami oraz wypracowania zdrowszych mechanizmów radzenia sobie ze stresem. Natomiast u dzieci bez takich problemów, różnice w poziomie zdrowia psychicznego były znikome.
Programy takie jak kanadyjski „Open Sky School” czy europejskie inicjatywy leśnych przedszkoli i szkół, cieszą się coraz większym zainteresowaniem rodziców i nauczycieli. Kluczem do ich sukcesu może być odpowiednie dostosowanie programu edukacyjnego do potrzeb uczniów oraz zapewnienie im narzędzi do skutecznej integracji wiedzy z doświadczeniem zdobywanym na zewnątrz. Ważnym aspektem jest także wsparcie współczesnej nauki, która może wyjaśniać, jak i dlaczego natura wpływa na rozwój dziecka.
Chociaż szkoły leśne nie są rozwiązaniem idealnym dla każdego, ich rosnąca popularność i pozytywne efekty dla części uczniów wskazują na potrzebę dalszych badań i rozwoju tego modelu edukacji. W kontekście rosnącej liczby dzieci z problemami zdrowia psychicznego, warto rozważyć, czy taki sposób nauki może stać się pomocnym elementem w radzeniu sobie z wyzwaniami współczesnego społeczeństwa.