Rewolucja w świecie animacji dzięki sztucznej inteligencji – nowe podejście południowokoreańskiego startupu Cinamon
Nigdy wcześniej tworzenie i publikowanie treści artystycznych nie było tak proste, jak jest dzisiaj. Rozwój technologii opartych na sztucznej inteligencji sprawia, że procesy produkcji stają się coraz bardziej intuicyjne i wydajne. Dotyczy to szczególnie produkcji wideo, gdzie zaawansowane modele językowe otwierają przed twórcami zupełnie nowe możliwości – od szybkiego tworzenia wysokiej jakości filmów po zautomatyzowaną animację. W tym dynamicznie rosnącym rynku pozycji zaczyna szukać południowokoreański startup Cinamon, który właśnie zebrał 8,5 miliona dolarów na rozwój swojego innowacyjnego narzędzia do tworzenia animacji w 3D – platformy CINEV.
Unikalna wizja Cinamon
Cinamon koncentruje się na stworzeniu narzędzia, które pozwoli rewolucjonizować sposób produkcji animacji i treści wideo. Platforma CINEV, której premiera w wersji beta planowana jest na pierwszą połowę 2025 roku, obiecuje znaczne uproszczenie procesu tworzenia animacji dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji oraz nowoczesnych technologii 3D. Bez konieczności posiadania zaawansowanych umiejętności technicznych twórcy będą mogli generować trójwymiarowe środowiska, kierować akcją, regulować kąty kamery, a nawet tworzyć pełne sceny za pomocą prostych poleceń tekstowych i intuicyjnych suwaków.
W odróżnieniu od istniejących generatorów wideo, które opierają się na generowaniu pikseli przy użyciu materiałów referencyjnych, takich jak tekst, obrazy czy filmy, CINEV wykorzystuje bibliotekę zasobów 3D, generowanie ruchu za pomocą AI oraz specjalistyczny model językowy ukierunkowany na sztukę filmową. Dzięki temu platforma najpierw tworzy gotowe sceny 3D z elementami i postaciami, a następnie pozwala użytkownikom na dowolną edycję z pomocą zestawu narzędzi do produkcji wideo.
Dlaczego warto obserwować działania CINEV?
Dyrektor generalny Cinamon, Doosun Hong, podkreśla, że ich podejście wyróżnia się na tle konkurencji. „Nasze rozwiązanie umożliwia łatwiejsze reżyserowanie i edytowanie materiałów bez problemów związanych z fizyką czy spójnością animacji. To szczególnie przydatne w przypadku dłuższych form, takich jak filmy i seriale,” powiedział Hong. Platforma ma również potencjał, by współpracować z innymi narzędziami AI, stanowiąc wysokiej jakości źródło referencyjne dla alternatywnych generatorów wideo.
Od interaktywnych opowieści do zaawansowanej animacji
Historia Cinamon rozpoczęła się w 2019 roku, kiedy firma funkcjonowała jako Cinamon Games, spółka zależna firmy Vonvon zajmującej się produkcją treści. Początkowo startup współpracował z NAVER WEBTOON nad aplikacją Maybe, która oferowała użytkownikom interaktywne opowieści. Po późniejszej integracji z Vonvon, Cinamon skupiło się wyłącznie na storytellingu w przestrzeni treści społecznościowych.
Jednak to decyzja o wejściu na rynek narzędzi do animacji okazała się kluczowa. W przeciwieństwie do konkurencji, która rozwijała aplikacje do tworzenia krótkich form wideo lub interaktywnych historii, Cinamon postawiło na narzędzia animacyjne 3D. Choć rozwój technologii 3D wymagał większych nakładów inwestycyjnych, firma zauważyła ogromny potencjał wzrostu i skalowalności w tym segmencie.
Współpraca z liderami branży
W 2022 roku Cinamon rozpoczęło budowę swojej platformy 3D, sukcesywnie włączając do niej funkcje AI zwiększające efektywność produkcji. Ten przełomowy rok przyniósł firmie także wsparcie od największych graczy z Korei Południowej. W ramach rundy inwestycyjnej Series A, Cinamon otrzymało 10 milionów dolarów od takich firm, jak Krafton (twórca popularnych gier Battlegrounds), Naver Z (operator platformy Zepeto) oraz SNOW (aplikacja fotograficzna prowadzona przez Naver).
Te strategiczne partnerstwa mają odegrać kluczową rolę w przyszłości Cinamon. Firma zamierza wykorzystać posiadane przez inwestorów zasoby intelektualne oraz aktywa 3D, aby wzbogacić ofertę CINEV. Narzędzie umożliwi twórcom korzystanie ze znanych IP (własności intelektualnych), co z kolei może przyczynić się do zwiększenia liczby użytkowników gier Kraftona czy przestrzeni wirtualnych Zepeto. Co więcej, włączenie Cinamon do programu akceleracyjnego Nvidii – Inception – nadaje projektowi dodatkowego impetu technologicznego.
Ambitne plany na przyszłość
Cinamon nie zamierza spoczywać na laurach. Do 2025 roku firma planuje skoncentrować się na użytkownikach z różnych branż, od artystów komiksów, rysowników mangi, twórców gier po animatorów tradycyjnych. Z platformy CINEV będą mogli korzystać zarówno indywidualni twórcy, jak i firmy szukające efektywnych sposobów na produkcję treści takich jak anime, wideo dla VTuberów czy kinowe materiały promocyjne.
Nowe środki finansowe zdobyte w ramach Series B, w sumie 18,5 miliona dolarów, zostaną przeznaczone głównie na rekrutację inżynierów AI oraz rozwój działu R&D. Obecnie zespół Cinamon liczy 60 osób, które łączą ekspertyzę z zakresu grafiki 3D, sztucznej inteligencji, tworzenia gier oraz produkcji treści. Dzięki dalszym inwestycjom i rozwojowi technologii, platforma CINEV ma szansę stać się jednym z najważniejszych graczy w dynamicznie ewoluującym świecie animacji oraz produkcji wideo.
Czy przyszłość animacji leży w rękach sztucznej inteligencji? Cinamon z pewnością pokazuje, że jest to kierunek wart uwagi!