Apple zaprezentowało dziś CarPlay Ultra – przełomową, nowej generacji wersję swojego flagowego systemu infotainment dla samochodów. To długo wyczekiwana aktualizacja, nad którą firma pracowała od lat, a jej celem jest jeszcze głębsze zintegrowanie środowiska iOS z wnętrzem samochodu. CarPlay Ultra wyznacza nowy standard w zakresie cyfrowych doświadczeń kierowcy, zapewniając rozbudowane funkcje, intuicyjny interfejs i dostosowanie do unikalnych potrzeb użytkowników oraz producentów aut.
Nowa wersja CarPlay oferuje zaawansowaną integrację z takim elementami pojazdu jak zestaw wskaźników, systemy klimatyzacji i radia, a także obsługuje dedykowane aplikacje – Radio oraz Climate. Dzięki temu kierowcy mają możliwość sterowania m.in. temperaturą, nawiewem czy stacjami radiowymi bezpośrednio z poziomu środowiska CarPlay. System wspiera również konfigurowalne widżety, które mogą wyświetlać najważniejsze informacje na wybranym przez użytkownika ekranie. Charakterystycznym aspektem CarPlay Ultra jest personalizacja – interfejs każdej marki został zaprojektowany z myślą o zachowaniu jej tożsamości wizualnej, a użytkownik ma możliwość wyboru kolorystyki i układu elementów.
CarPlay Ultra zadebiutował w najnowszych modelach Aston Martin zamówionych od dziś na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady. Co więcej, wybrane starsze modele brytyjskiej marki także otrzymają aktualizację w ciągu najbliższych tygodni dzięki aktualizacji oprogramowania. To dobra wiadomość dla lojalnych klientów marki, którzy nie muszą od razu inwestować w nowy samochód, by skorzystać z nowoczesnego systemu infotainment.
Nie oznacza to jednak, że CarPlay Ultra będzie dostępny wyłącznie w segmentach premium. Apple zapewnia, że „wielu” innych producentów zamierza wdrożyć nowy system w swoich pojazdach już w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Na liście znajdują się między innymi trzy popularne koreańskie marki: Hyundai, Kia oraz luksusowe Genesis. To wyraźny sygnał, że CarPlay Ultra będzie wkrótce dostępny także w bardziej przystępnych cenowo modelach, trafiając do szerszego grona odbiorców.
Pierwsze zapowiedzi CarPlay nowej generacji miały miejsce jeszcze w 2022 roku podczas konferencji WWDC. Wtedy Apple ogłosiło szeroką listę producentów, którzy mieli w planach zintegrowanie tego systemu z własnymi pojazdami. Wśród deklarujących chęć wdrożenia CarPlay Ultra znaleźli się m.in. Audi, Mercedes-Benz, Porsche, Volvo, Ford, Honda, Nissan, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Infiniti czy Polestar. Choć od tych deklaracji minęły już niemal trzy lata, a niektóre marki mogły zmienić strategię, wiele z nich nadal aktywnie współpracuje z Apple w tej kwestii.
Pewne kontrowersje wzbudziła ostatnio postawa Mercedesa. Kierownictwo niemieckiej marki publicznie wyraziło wątpliwości wobec tego, by Apple przejęło pełną kontrolę nad interfejsem i oprogramowaniem pojazdu. Pomimo tego firmy takie jak Porsche już wcześniej prezentowały prototypy nowego klastra wskaźników opartych na CarPlay Ultra, choć do dziś nie zaprezentowały gotowej wersji produkcyjnej.
Na bieżąco będą dostarczane nowe informacje dotyczące wdrażania CarPlay Ultra w kolejnych markach i modelach samochodów. Jedno jest pewne – nowa odsłona CarPlay nie tylko redefiniuje sposób zarządzania funkcjami pojazdu, ale także przedstawia zupełnie nowy standard dla cyfrowego i mobilnego stylu życia za kierownicą. Dla kierowców oznacza to jeszcze większy komfort, funkcjonalność i synergię pomiędzy światem Apple a światem motoryzacyjnym.