W zeszłym roku amerykański producent samochodów General Motors (GM) ogłosił, że zamierza stopniowo wycofywać wsparcie dla Apple CarPlay oraz Android Auto w swoich nowych pojazdach elektrycznych, na rzecz własnej platformy oprogramowania o nazwie Ultifi. Decyzja ta wywołała liczne kontrowersje, ponieważ wielu kierowców uważa CarPlay za kluczową funkcję nowoczesnych samochodów. Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Apple w 2022 roku, aż 79% amerykańskich nabywców rozważa zakup jedynie tych pojazdów, które są kompatybilne z CarPlay.
Decyzja GM komplikuje się jeszcze bardziej, gdy weźmiemy pod uwagę techniczne problemy, które pojawiły się podczas wczesnej fazy wdrażania platformy Ultifi. Przykładowo, niektórzy z pierwszych użytkowników modelu Chevrolet Blazer EV w ubiegłym roku doświadczyli licznych problemów technicznych związanych z nowym oprogramowaniem. Chociaż część z tych problemów została już rozwiązana, to wyraźnie pokazuje, że GM może nie być tak biegłe w tworzeniu oprogramowania, jak firmy technologiczne, takie jak Apple.
W oświadczeniu udostępnionym w zeszłym roku, GM wyjaśniło swoją strategię oprogramowania. Według producenta samochodów, decyzja o wdrożeniu własnej platformy jest podyktowana korzyściami płynącymi z głębszej integracji systemu z ekosystemem GM i jego pojazdami. Innymi słowy, GM dąży do pełnej kontroli nad doświadczeniem użytkownika w samochodzie, co jest zarówno zrozumiałym, jak i ryzykownym posunięciem.
Argumenty za decyzją GM
W niedawnym wywiadzie dla The Verge, Baris Cetinok, starszy wiceprezes ds. oprogramowania w GM, bronił decyzji o stopniowym wycofywaniu CarPlay. Cetinok, który wcześniej pracował w Apple i miał udział w rozwijaniu takich produktów jak Apple Pay, Find My czy iCloud Drive, odszedł z Apple w 2021 roku i dołączył do GM kilka miesięcy po tym, jak firma ogłosiła swoją kontrowersyjną decyzję.
Podczas rozmowy z Nilayem Patelem z The Verge, Cetinok stwierdził, że GM wierzy „z pełnym przekonaniem”, iż stworzenie pełni doświadczenia wewnątrz samochodu przez jedną firmę zapewni klientom „lepsze wrażenia” oraz tzw. „magię od początku do końca”. Jego zdaniem, zintegrowane podejście GM pozwala na lepsze wykorzystanie możliwości pojazdu, ponieważ producent zarówno projektuje samochód, jak i rozwija systemy informacyjne oraz aplikacje do jego obsługi.
Cetinok argumentował, że GM chce oferować bezproblemowe doświadczenie, które nie zmusza kierowcy do przełączania między systemami, takimi jak CarPlay czy Android Auto. Przykładowo, prowadząc pojazd z funkcją Super Cruise (system półautonomicznego prowadzenia), użytkownicy mogliby bez zakłóceń przełączać się między różnymi funkcjami, takimi jak zarządzanie trasą, wybieranie podcastów czy korzystanie z zaawansowanych systemów nawigacji. Tego rodzaju integracja – jak twierdzi Cetinok – staje się jeszcze bardziej istotna w miarę, jak pojazdy zbliżają się do poziomów autonomii 3 i 4, które wymagają ścisłej współpracy mapy z systemami samochodu.
Czy strategia GM jest przyszłościowa?
Chociaż argumenty za pełną kontrolą nad systemami w pojeździe są zrozumiałe, to warto zauważyć, że większość klientów przyzwyczaiła się już do wygodnych i dobrze działających rozwiązań, takich jak CarPlay. Przejście na nową, nieznaną platformę może być ryzykowne, szczególnie w przypadku, gdy problemy techniczne występują już na wczesnym etapie wdrażania. Z jednej strony, dążenie do stworzenia systemu, który zapewnia pełną integrację i bezproblemową obsługę, jest ambitnym celem. Z drugiej jednak strony, takie podejście może odstraszyć niektórych klientów, którzy cenią sobie sprawdzone rozwiązania od Apple i Google.
Pełny tekst wywiadu z Barisem Cetinokiem, w którym poruszono także więcej kwestii związanych z CarPlay, dostępny jest na stronie The Verge.
Decyzja GM o wycofaniu wsparcia dla CarPlay i Android Auto z pewnością wywołała burzliwą debatę. Czy strategia GM okaże się słuszna, pozostaje do oceny na przestrzeni kolejnych lat, kiedy to zobaczymy, jak klienci zareagują na nową platformę Ultifi i czy producentowi uda się sprostać rosnącym wymaganiom konsumentów szukających intuicyjnych, niezawodnych rozwiązań w swoich pojazdach.