Brazylijskie organy regulacyjne zatwierdziły ugodę, która zmusi Apple do zmiany sposobu działania App Store na iPhone’ach w tym kraju. Nowe porozumienie przewiduje m.in. dopuszczenie alternatywnych sklepów z aplikacjami, rozszerzenie możliwości płatności oraz ustalenie szczegółowej struktury opłat.
Decyzję podjęła Rada Administracyjna Obrony Gospodarczej Brazylii (CADE), która zatwierdziła sądowo tzw. Term of Commitment to Cease zaproponowany przez Apple jako rozwiązanie toczącego się od 2022 roku postępowania. Sprawa badała, czy ograniczenia Apple dotyczące dystrybucji aplikacji i systemu płatności na iOS ograniczały konkurencję w Brazylii.
Śledztwo CADE koncentrowało się przede wszystkim na trzech kwestiach: zakazie istnienia zewnętrznych sklepów z aplikacjami na iOS, obowiązku korzystania przez deweloperów z systemu zakupów w aplikacji Apple w przypadku dóbr cyfrowych i subskrypcji oraz restrykcjach, które uniemożliwiały deweloperom informowanie użytkowników o alternatywnych opcjach płatności.
Zgodnie z warunkami ugody, deweloperzy w Brazylii będą mogli zamieszczać odnośniki do zewnętrznych opcji płatności i promować oferty odbywające się poza aplikacją. Deweloperzy będą mogli również oferować wewnątrz aplikacji metody płatności stron trzecich obok systemu zakupów w aplikacji Apple — CADE wymaga, by te opcje były prezentowane obok siebie z opcją Apple, co ma zapewnić przejrzystość wyboru dla użytkownika.
Apple będzie także zmuszone umożliwić działanie zewnętrznych sklepów z aplikacjami na urządzeniach z iOS w Brazylii. Firma nadal będzie mogła wyświetlać użytkownikom komunikaty ostrzegawcze lub informacyjne dotyczące alternatywnych opcji, jednak CADE wymaga, aby takie wiadomości były neutralne, obiektywne i ograniczone w zakresie — nie mogą wprowadzać dodatkowych kroków ani barier utrudniających korzystanie z alternatywnych rozwiązań.
Szczegóły dotyczące opłat, które uzyskał brazylijski serwis technologiczny Tecnoblog na podstawie dokumentów CADE, przewidują, że zakupy realizowane przez App Store pozostaną obciążone prowizją w wysokości 10% lub 25% w ramach standardowych warunków. Deweloperzy korzystający z systemu płatności Apple zapłacą dodatkowo 5% opłaty transakcyjnej. Jeżeli aplikacja kieruje użytkownika do płatności poza aplikacją wyłącznie za pomocą statycznego tekstu (bez klikalnego linku czy przycisku), Apple nie pobierze żadnej opłaty. Gdy aplikacja zawiera klikalny przycisk lub link prowadzący do zewnętrznej strony płatności, Apple naliczy prowizję w wysokości 15%. Zewnętrzne sklepy z aplikacjami będą natomiast objęte 5% tzw. Core Technology Commission.
CADE poinformowało, że Apple będzie miało maksymalnie 105 dni na wdrożenie wymaganych zmian od momentu, gdy nowe zasady staną się prawnie wiążące.
W praktyce zmiany te oznaczają większą elastyczność dla deweloperów i użytkowników w Brazylii: możliwość korzystania z alternatywnych sklepów i metod płatności może zwiększyć konkurencję i potencjalnie obniżyć koszty dla konsumentów. Jednocześnie Apple zachowuje mechanizmy pobierania opłat w nowych wariantach, co będzie miało znaczenie dla modeli biznesowych twórców aplikacji. Wprowadzone ograniczenia dotyczące komunikatów Apple mają na celu zapewnienie uczciwych warunków korzystania z alternatywnych opcji, bez tworzenia dodatkowych barier dla użytkownika.