Caitlin Kalinowski dołącza do OpenAI, by kierować działem robotyki i sprzętu konsumenckiego
Caitlin Kalinowski, dotychczasowa szefowa zespołu odpowiedzialnego za okulary rozszerzonej rzeczywistości w Meta, ogłosiła, że dołącza do zespołu OpenAI, gdzie będzie kierować działem robotyki oraz sprzętu konsumenckiego. Informację tę potwierdziła w swoim poście na LinkedIn, a także sama firma OpenAI.
Kalinowski to postać znana w branży technologicznej, zwłaszcza w dziedzinie tworzenia zaawansowanego sprzętu. W Meta pełniła funkcję lidera zespołu odpowiedzialnego za okulary rozszerzonej rzeczywistości od marca 2022 roku. Pod jej kierownictwem powstał prototyp Orion – nowatorski projekt okularów AR, który Meta zaprezentowała podczas dorocznej konferencji Connect. Przed przejęciem odpowiedzialności za AR, Kalinowski przez dziewięć lat kierowała zespołem pracującym nad goglami wirtualnej rzeczywistości w Meta. Zanim związała się z Meta, zdobywała doświadczenie w Apple, gdzie miała kluczową rolę w projektowaniu sprzętu dla MacBooków.
Nowe wyzwania w OpenAI
„Z wielką radością informuję, że dołączam do OpenAI, gdzie będę kierować działem robotyki i sprzętu konsumenckiego” – napisała Kalinowski w swoim poście na LinkedIn. „Na początku mojej pracy w OpenAI skupię się na rozwijaniu projektów związanych z robotyką oraz na współpracy partnerskiej, mającej na celu wprowadzenie sztucznej inteligencji do świata fizycznego i udostępnienie jej korzyści dla ludzkości.”
Ta nowa rola może także oznaczać współpracę z jej dawnym przełożonym Jonym Ive, legendarnym projektantem Apple, który obecnie prowadzi własny startup LoveFrom. We wrześniu 2024 roku Ive potwierdził, że wraz z OpenAI pracuje nad nowym urządzeniem wykorzystującym sztuczną inteligencję. W jego zamyśle ma to być produkt, który stworzy mniej „społecznie zakłócające” doświadczenie komputerowe niż iPhone.
Powrót robotyki do OpenAI
Decyzja o zatrudnieniu przez OpenAI ekspertów z zakresu robotyki, takich jak Kalinowski, wpisuje się w szerszą strategię firmy. OpenAI niedawno wznowiło prace nad rozwojem robotyki, po tym jak w 2021 roku tymczasowo zamknęło swoje projekty sprzętowe, koncentrując się głównie na oprogramowaniu. W 2018 roku OpenAI stworzyło już robota rękę, który samodzielnie uczył się chwytania przedmiotów, co było przełomowym momentem w rozwoju sztucznej inteligencji w robotyce.
Obecnie OpenAI zaczyna na nowo zatrudniać inżynierów badawczych do swojego zespołu robotyki, aby wspierać swoich partnerów w implementacji wielomodalnej sztucznej inteligencji w ich sprzęcie. Celem jest integracja AI w coraz większej liczbie urządzeń fizycznych, co umożliwi wprowadzenie sztucznej inteligencji w codzienne życie w sposób bardziej namacalny.
Współpraca z innymi firmami
OpenAI nie działa jednak w próżni — już teraz kilka firm współpracuje z tą organizacją, wprowadzając ich modele AI do własnych urządzeń. Jednym z największych partnerów OpenAI jest Apple, które planuje wprowadzenie integracji z ChatGPT w iPhone’ach jeszcze w tym roku. Inny przykład to firma robotyczna Figure, której humanoidalny robot 01 wykorzystuje oprogramowanie OpenAI, umożliwiając mu naturalne rozmowy z użytkownikami.
Caitlin Kalinowski ma więc przed sobą ogromne wyzwanie, ale i szansę na kształtowanie przyszłości sprzętu konsumenckiego zintegrowanego ze sztuczną inteligencją. Jej bogate doświadczenie, zdobyte w Meta i Apple, z pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju OpenAI, a szczególnie do realizacji ambitnych planów firmy dotyczących robotyki i urządzeń konsumenckich.