Izraelska firma Decart prezentuje rewolucyjny model AI „Oasis” do generowania otwartego świata
Izraelska firma Decart, specjalizująca się w sztucznej inteligencji, zadebiutowała na rynku za sprawą inwestycji w wysokości 21 milionów dolarów, które pozyskała od Sequoia oraz Oren Zeev. Wraz z ogłoszeniem rozpoczęcia swojej działalności, Decart zaprezentowała jeden z najbardziej innowacyjnych projektów w świecie gier opartych o AI – model nazwany Oasis, który według twórców jest pierwszym „grywalnym” modelem generującym otwarty świat.
Oasis — nowy wymiar gier generowanych sztuczną inteligencją
Model Oasis jest dostępny do pobrania z oficjalnej strony Decart, gdzie można również przetestować demo. Gra inspirowana jest legendarnym Minecraftem i powstaje w czasie rzeczywistym, generując wszystkie elementy rozgrywki „od podstaw”. Oasis, trenując na materiałach wideo z rozgrywek Minecrafta, analizuje ruchy wykonywane za pomocą klawiatury i myszy, po czym w czasie rzeczywistym tworzy nowe klatki, naśladując fizykę, zasady gry oraz grafikę.
Oasis to dowód na postęp w dziedzinie generatywnych modeli AI, które są w stanie tworzyć całe światy wirtualne. Chociaż istnieją już inne modele AI, które potrafią symulować gry, bardzo niewiele z nich oferuje tak wysokie klatkaże, jak Oasis. To właśnie płynność i szybkość generacji otoczenia sprawiają, że projekt Decart wyróżnia się na tle innych rozwiązań.
Jak działa Oasis? Pierwsze wrażenia i wyzwania
Testując demo Oasis, można dostrzec, że technologia jest jeszcze w fazie rozwoju. Rozdzielczość grafiki pozostawia wiele do życzenia, a model ma tendencję do zapominania o kształcie i układzie poziomów. Efekt? Czasami, gdy gracz odwraca swoją postać, teren wokół niego magicznie się zmienia, co może być frustrujące i dezorientujące.
Mimo tych niedoskonałości, technologia generowania światów na żywo ma ogromny potencjał, co daje nadzieję na przyszłe udoskonalenia. Decart zapowiada, że kolejne wersje Oasis mogą znacznie poprawić grafikę i stabilność, docelowo oferując rozgrywkę nawet w rozdzielczości 4K.
Czy Oasis jest legalny? Problemy z prawami autorskimi
Kwestie związane z prawami autorskimi mogą okazać się jednym z kluczowych wyzwań dla Decart. Model Oasis został wyszkolony na materiałach wideo z rozgrywek Minecrafta, jednak nigdzie nie wspomniano, że firma uzyskała licencję bądź zgodę od Microsoftu, który jest właścicielem Minecrafta. Pojawia się pytanie, czy Oasis nie stanowi czasem nieautoryzowanej kopii tej popularnej gry? Prawo autorskie wobec generatywnej sztucznej inteligencji to temat wciąż otwarty i podlegający dalszym rozstrzygnięciom przez sądy.
Przyszłość gier generowanych na żywo
Decart patrzy optymistycznie na przyszłość swojego modelu. Firma współpracuje już z Etched, producentem nowoczesnych układów akceleracyjnych AI, co pozwoli na dalszy rozwój technologii. Na razie demo Oasis działa na procesorach Nvidia H100 GPU, jednak przyszłe wersje mają być zoptymalizowane pod kątem nowych chipów, co ma dodatkowo zwiększyć wydajność.
Według Decart, modele takie jak Oasis mogą w przyszłości nie tylko generować światy gier, ale również dostosowywać je na bieżąco do preferencji użytkownika. To otwiera drogę do zupełnie nowych form interakcji z grą, w tym możliwość prowadzenia rozgrywki przy pomocy tekstowych i dźwiękowych wskazówek.
Rewolucja w rozrywce interaktywnej?
Decart przewiduje, że w przyszłości modele generatywne mogą nawet wzbogacać obecne platformy rozrywkowe, tworząc treści na żywo dostosowane do upodobań użytkowników. Gry będą mogły dynamicznie zmieniać się w zależności od tego, co gracz woli: od wyboru tempa rozgrywki po złożoność fabuły. To może stać się nowym standardem w świecie gier, oferując zupełnie nowy poziom interakcji i personalizacji.
Model Oasis, choć jeszcze w fazie rozwoju, pokazuje, że przyszłość gier wideo może być zdominowana przez sztuczną inteligencję.