Google nie zwalnia tempa, wprowadzając kolejne innowacje oparte na sztucznej inteligencji. Najnowszym krokiem technologicznym amerykańskiego giganta jest zastąpienie Asystenta Google przez zaawansowanego chatbota Gemini – tym razem nie tylko na smartfonach, ale także w samochodach. Nowa funkcjonalność pojawi się zarówno w Android Auto, jak i w autach z systemem Google Built-in (czyli Android Automotive z preinstalowanymi aplikacjami Google). Oznacza to, że użytkownicy będą mogli korzystać z bardziej rozbudowanego i naturalnego interfejsu AI bezpośrednio z poziomu samochodu.
Gemini znacząco wykracza poza możliwości klasycznego Asystenta Google. Oferuje nowocześniejsze, bardziej ludzkie interakcje językowe, a dzięki możliwościom kontekstowego rozumienia wypowiedzi potrafi udzielać trafniejszych odpowiedzi. Nowy system umożliwia nie tylko zwykłe wydawanie poleceń, ale też prowadzenie swobodnej rozmowy z asystentem – dzięki funkcji Gemini Live. Wystarczy powiedzieć „Porozmawiajmy”, aby rozpocząć interaktywny dialog, który przypomina konwersację z człowiekiem, nie zaś sztywne komendy.
Gemini zostanie udostępniony użytkownikom Android Auto w nadchodzących miesiącach, a lada chwila zawita również do pojazdów z systemem Google Built-in. Wdrożenie rozpocznie się w krajach, w których już teraz dostępne są obie platformy i planowane jest wsparcie dla ponad 40 języków. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość – rollout będzie sukcesywny i stopniowy.
Jedną z największych zalet wprowadzenia Gemini do środowiska samochodowego jest możliwość interakcji bez odrywania wzroku od drogi. Komunikacja z asystentem staje się bardziej intuicyjna – jeśli popełnimy błąd, możemy go natychmiast poprawić głosowo. Funkcja hotword, czyli znane z Asystenta Google wybudzające hasło, nadal będzie obowiązywać również w przypadku Gemini. Całość została zaprojektowana w taki sposób, by zminimalizować rozproszenie kierowcy i zwiększyć bezpieczeństwo jazdy.
Gemini znacząco podnosi poprzeczkę, jeśli chodzi o obsługę funkcji w pojazdach. Oczywiście nadal można poprosić o wskazówki dojazdu lub wyszukać restaurację, ale teraz można też formułować znacznie bardziej złożone zapytania. Na przykład – „Znajdź stację ładowania po drodze do urzędu pocztowego, najlepiej w pobliżu parku” – to komenda, z którą Gemini sobie poradzi, wszystko bez dotykania ekranu.
Funkcjonalność nowego asystenta obejmuje również komunikację. Gemini potrafi streścić otrzymane wiadomości i pomóc w ich szybkim odpisaniu – nawet oferując automatyczne tłumaczenia przed wysłaniem wiadomości do określonych kontaktów. Co więcej, zapamięta te preferencje, aby w przyszłości dostosować się do naszych zwyczajów.
Kolejnym aspektem, który czyni Gemini szczególnie użytecznym, jest integracja z popularnymi aplikacjami. Można mu zlecić zadania w Google Maps, Gmailu, YouTube Music, Spotify, WhatsApp, Waze, Audible oraz Dysku Google – wszystko głosowo i bez potrzeby ręcznego sterowania. Co prawda, Google na razie nie wspomniało o możliwości wykonywania działań na innych urządzeniach (np. sterowanie telefonem z poziomu auta), ale taka opcja może pojawić się w przyszłości.
Pod względem interfejsu użytkownika Gemini został dostosowany do środowiska motoryzacyjnego. Większość odpowiedzi będzie udzielana głosowo, z krótszymi, konkretnymi komunikatami, które pozwalają utrzymać skupienie kierowcy. Ciekawym rozwiązaniem jest także tłumaczenie wybranych odpowiedzi na tekst, co daje pasażerom możliwość cichej interakcji z AI.
Jeśli chodzi o wymagania techniczne – w przypadku Android Auto konieczne będzie połączenie z internetem przez smartfon, choć niektóre funkcje będą wspierane w trybie offline. Auta z systemem Google Built-in, wyposażone w odpowiednie komponenty obliczeniowe, mogą również przetwarzać dane lokalnie, bez konieczności łączenia się z serwerami. W takim przypadku przetwarzanie danych przez Gemini odbywa się w chmurze Google i nie jest udostępniane producentom pojazdów, co gwarantuje dodatkowy poziom prywatności.
Warto też wspomnieć, że funkcja Gemini Live nie będzie ograniczona do jednej osoby w samochodzie. Każdy z pasażerów może uczestniczyć w rozmowie z asystentem, co oznacza, że podróż samochodem może zyskać nowy, niemal konwersacyjny wymiar współpracy z technologią.
Podsumowując – wprowadzenie Gemini do Android Auto i systemów samochodowych to milowy krok w kontekście rozwoju cyfrowych asystentów. Dużo bardziej naturalna interakcja, większe możliwości personalizacji oraz pełniejsza integracja z aplikacjami to cechy, które sprawiają, że nowa wersja asystenta Google ma szansę zrewolucjonizować codzienną jazdę. Użytkownicy ceniący wygodę technologii, bezpieczeństwo oraz maksymalną funkcjonalność w trasie z pewnością docenią tę zmianę. Czekamy z niecierpliwością na pierwszy etap wdrożenia i dalsze wieści w tej sprawie.