Google ułatwia portowanie gier PC na Androida
Mobilne gry ewoluowały na przestrzeni lat, ale wciąż pozostają w tyle za produkcjami dostępnymi na komputerach i konsolach. Google stawia sobie za cel uczynienie platformy Android i sklepu Google Play centrum dla wszystkich graczy, dlatego przed nadchodzącą konferencją Game Developers Conference (GDC) ogłosiło szereg nowości. Dzięki nowym narzędziom i programom przenoszenie gier z PC na Androida stanie się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Vulkan oficjalnym API graficznym na Androidzie
Najważniejszą zmianą jest uczynienie Vulkan oficjalnym API graficznym dla Androida. Vulkan to zaawansowane API graficzne umożliwiające programistom większą kontrolę nad GPU niż tradycyjny OpenGL, co przekłada się na lepszą wydajność i optymalizację, szczególnie w aplikacjach wykorzystujących wielowątkowość. Dzięki tej zmianie twórcy gier będą mogli lepiej wykorzystać potencjał nowoczesnych układów graficznych w smartfonach, odblokowując takie funkcje jak ray tracing czy zaawansowana optymalizacja wielowątkowa.
Chociaż Vulkan był dostępny na Androidzie już od wersji Nougat (2016), jego adopcja była ograniczona przez fragmentację ekosystemu Androida. Wtedy tylko niewielki procent urządzeń obsługiwał Vulkan, a nawet jeśli, to poziom wsparcia bywał różny. Obecnie ponad 85% aktywnych urządzeń jest kompatybilnych z Vulkanem, a w przypadku gier stworzonych na silniku Unity już 45% sesji korzysta z tego API zamiast OpenGL. Dzięki rosnącej kompatybilności Google zdecydowało się uczynić Vulkan standardem dla Androida.
Nowe podejście do kompatybilności gier
Kolejnym krokiem w kierunku ułatwienia portowania gier na Androida jest wdrożenie Vulkan jako standardowej warstwy abstrakcji sprzętowej (HAL). Oznacza to, że wszystkie aplikacje korzystające z GPU będą musiały opierać się na Vulkanie, co obejmuje silniki gier, middleware oraz interfejsy renderowania stosowane w aplikacjach.
Ważnym elementem tej zmiany jest również projekt ANGLE (Almost Native Graphics Layer Engine), który umożliwia aplikacjom OpenGL ES współpracę z Vulkanem. Dzięki temu starsze gry i aplikacje, które nie mają natywnej obsługi Vulkan, nadal będą działać na nowoczesnych urządzeniach bez konieczności pisania oddzielnych sterowników.
Google idzie jeszcze dalej, stopniowo eliminując starsze sterowniki i technologie. Począwszy od Androida 16, niektóre aplikacje na nowych urządzeniach będą musiały korzystać z Vulkan przez ANGLE, a w Androidzie 17 stanie się to standardem dla większości aplikacji. To oznacza, że starsze urządzenia i GPU bez wsparcia Vulkan zostaną stopniowo wycofane z rynku, co powinno poprawić jakość i wydajność mobilnych gier.
Lepsze narzędzia i wsparcie dla deweloperów
Google nie tylko zmienia API graficzne, ale również ułatwia twórcom gier dostosowanie ich tytułów do Androida. Firma ogłosiła nowe partnerstwa i narzędzia, które pomogą w optymalizacji gier na różne urządzenia:
– Współpraca z Unity Technologies umożliwia łatwiejszą integrację Vulkan w silniku Unity. W wersji Unity 6 deweloperzy będą mogli konfigurować Vulkan indywidualnie dla różnych urządzeń, co zwiększy kompatybilność i wydajność.
– Nowe narzędzie do profilowania GPU, stworzone we współpracy z Samsung Austin Research Center, zapewni deweloperom dokładniejsze informacje dotyczące wydajności gier i aplikacji korzystających z Vulkan oraz AI/ML.
– Lepsza optymalizacja dla procesorów MediaTek – we współpracy z producentem chipów, Google poprawiło stabilność Android Dynamic Performance Framework (ADPF). Dzięki temu mechanizm zarządzający mocą obliczeniową będzie lepiej dostosowywał się do temperatury urządzenia, zapewniając płynną rozgrywkę bez nadmiernego nagrzewania.
Dzięki tym nowym narzędziom twórcy gier będą mieli mocniejsze wsparcie w dostosowaniu swoich tytułów do platformy Android, niezależnie od różnorodności sprzętowej.
Specjalny program wspierający portowanie gier
Google chce również ułatwić studiom deweloperskim cały proces przenoszenia gier PC na Androida. Nowy program pilotażowy ma na celu zapewnienie wsparcia deweloperom na wszystkich etapach – od tworzenia gry, aż po jej publikację w Google Play. Jak podaje firma, w ramach tego programu na Androida trafią gry takie jak DREDGE, TABS Mobile czy Disco Elysium.
To pokazuje zaangażowanie Google w rozszerzanie katalogu gier na Androida i zachęcanie deweloperów do traktowania tej platformy jako pełnoprawnego środowiska gamingowego.
Czy Google przekona deweloperów do Androida?
Google stoi przed ogromnym wyzwaniem, chcąc uczynić Androida bardziej atrakcyjnym dla deweloperów gier komputerowych. Fragmentacja platformy i różnice w wydajności urządzeń zawsze były największą przeszkodą. Jednak nowe standardy, wsparcie dla Vulkan, lepsze narzędzia optymalizacyjne i programy wsparcia mogą przekonać więcej twórców do przenoszenia swoich gier na Androida.
Ostateczny sukces tej inicjatywy zależy od konsekwencji Google w dalszym eliminowaniu problemów z kompatybilnością oraz zachęcaniu deweloperów do wykorzystywania nowych narzędzi. Czas pokaże, czy Android rzeczywiście stanie się bardziej liczącą się platformą w świecie gier AAA.