Rewolucja w grafice gier dzięki sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja wkracza na nowy poziom w branży gier, otwierając przed deweloperami nowe możliwości w zakresie grafiki i interaktywności. Najnowsze technologie, takie jak NVIDIA RTX, neural rendering oraz cyfrowi ludzie, pozwalają na tworzenie jeszcze bardziej realistycznych i angażujących światów.
Podczas tegorocznej konferencji GDC, która odbędzie się w dniach 17-21 marca w San Francisco, NVIDIA zaprezentuje najnowsze narzędzia i technologie wspierające rozwój grafiki nowej generacji w grach. Kluczowe ogłoszenia obejmują przełomowe rozwiązania w zakresie neural renderingu oparte na Unreal Engine 5 i Microsoft DirectX, premierę NVIDIA DLSS 4 – technologii, która w rekordowym tempie została wdrożona w ponad 100 grach i aplikacjach – oraz ekscytującą wersję demonstracyjną Half-Life 2 RTX, zaplanowaną na 18 marca.
Dodatkowo, NVIDIA ogłosiła oficjalne wydanie otwartoźródłowej platformy modderskiej RTX Remix, a także znaczące usprawnienia technologii NVIDIA ACE, pozwalające na tworzenie realistycznych cyfrowych postaci oraz zaawansowanych agentów AI w grach.
Neural Shaders – fotorealistyczne światy dzięki AI
Nowa era grafiki komputerowej oparta jest na technologii NVIDIA RTX Neural Shaders, umożliwiającej wykorzystanie niewielkich sieci neuronowych bezpośrednio w shaderach do generowania tekstur, materiałów, oświetlenia i innych elementów wizualnych. To przełomowe rozwiązanie znacząco podnosi jakość obrazu, poprawia wydajność gier oraz zwiększa interaktywność, co przekłada się na jeszcze większe wrażenia dla graczy.
Podczas targów CES, NVIDIA zaprezentowała zestaw narzędzi RTX Kit, obejmujący zaawansowane technologie neural renderingu dla gier wykorzystujących śledzenie promieni w czasie rzeczywistym oraz skomplikowaną geometrię. Teraz, na GDC, firma idzie jeszcze dalej, ogłaszając rozszerzenie wsparcia dla DirectX 12 oraz nowe wtyczki dla Unreal Engine 5, co umożliwi deweloperom jeszcze łatwiejszą integrację tych technologii.
W ramach współpracy z Microsoftem NVIDIA zapewni wsparcie dla neural shading w ramach pakietu DirectX 12 Agility, który zostanie udostępniony w wersji zapoznawczej w kwietniu. Ponadto, twórcy gier wykorzystujących Unreal Engine 5 będą mogli korzystać z takich funkcji, jak RTX Mega Geometry oraz RTX Hair, które pozwalają na renderowanie skomplikowanych modeli postaci oraz obiektów z niespotykaną dotąd szczegółowością.
Nowa wersja demonstracyjna technologii NVIDIA „Zorah” zaprezentuje możliwości tej technologii w praktyce, pokazując niezwykle szczegółowe sceny zawierające miliony trójkątów, realistyczne fryzury oraz filmowe oświetlenie w czasie rzeczywistym. Wśród najnowszych technologii wchodzących w skład neural renderingu znajdziemy:
– ReSTIR Path Tracing
– ReSTIR Direct Illumination
– RTX Mega Geometry
– RTX Hair
Co więcej, pierwsza wersja shadera bazującego na sztucznej inteligencji – Neural Radiance Cache – jest już dostępna w RTX Remix.
Ponad 100 gier i aplikacji z DLSS 4
Technologia NVIDIA DLSS 4, wprowadzona wraz z premierą kart graficznych GeForce RTX 50, zdobyła rynek szybciej niż jej poprzednie wersje. Ponad 100 gier i aplikacji już dziś wspiera to rozwiązanie, co czyni DLSS 4 najszybciej adaptowaną technologią w historii NVIDIA.
DLSS 4 wprowadza Multi Frame Generation – zaawansowaną funkcję pozwalającą na generowanie do trzech dodatkowych klatek na jedną klatkę renderowaną tradycyjnie. W połączeniu z pełnym zestawem technologii DLSS, możliwe jest uzyskanie nawet ośmiokrotnego wzrostu liczby klatek na sekundę w porównaniu do klasycznych metod renderowania.
Dzięki tej znaczącej poprawie wydajności, gracze korzystający z kart graficznych GeForce RTX 50 mogą osiągnąć maksymalne ustawienia graficzne i cieszyć się płynnością obrazu w najwyższych rozdzielczościach. Gry takie jak Lost Soul Aside, Mecha BREAK, Phantom Blade Zero, Stellar Blade, Tides of Annihilation oraz Wild Assault będą wspierały DLSS 4 od premiery, zapewniając najlepsze możliwe wrażenia na platformie PC.
Twórcy gier mogą już teraz rozpocząć pracę z DLSS 4 dzięki specjalnej wtyczce dla Unreal Engine.
Premiera demonstracyjnej wersji Half-Life 2 RTX i oficjalne wydanie RTX Remix
Half-Life 2 RTX to owoc pracy społeczności modderskiej, mającej na celu stworzenie remastera legendarnej gry Half-Life 2.
Wersja demonstracyjna Half-Life 2 RTX będzie dostępna do pobrania za darmo na Steam od 18 marca dla posiadaczy oryginalnej wersji gry. Demo to prezentuje odświeżone mapy Ravenholm i Nova Prospekt, wzbogacone o nowe modele i tekstury, pełne śledzenie promieni, DLSS 4 oraz technologie neural renderingu RTX.
Cały projekt Half-Life 2 RTX powstał dzięki narzędziu NVIDIA RTX Remix, które doczekało się dziś oficjalnej premiery. RTX Remix to otwartoźródłowa platforma, pozwalająca modderom na tworzenie RTX-owych remasterów klasycznych gier.
Dzięki RTX Remix ponad 30 000 osób eksperymentowało z ulepszaniem setek tytułów już od wersji beta, dając ponad milionowi graczy możliwość doświadczenia znakomitych wersji gier ze wsparciem technologii ray tracingu.
NVIDIA ACE – inteligentniejsze postacie w grach dzięki AI
Zestaw technologii NVIDIA ACE, opartych na RTX, umożliwia tworzenie bardziej realistycznych, generowanych przez AI postaci w grach.
Dzięki tej technologii postacie niezależne (NPC) oraz przeciwnicy mogą posiadać bardziej zaawansowaną sztuczną inteligencję i reagować w sposób dopasowany do otoczenia i sytuacji w grze. Nowatorskie postacie tworzone za pomocą NVIDIA ACE będą miały swoją premierę w grach inZOI i NARAKA: BLADEPOINT MOBILE PC VERSION.
W inZOI, NPC nazwani „Smart Zoi” będą dostosowywać swoje reakcje w oparciu o osobowości i kontekst sytuacyjny, a oficjalna premiera gry z obsługą ACE odbędzie się 28 marca. Natomiast w NARAKA: BLADEPOINT MOBILE PC VERSION, od 27 marca w grze pojawią się samodzielnie działający kompani oparte na NVIDIA ACE, pomagający graczom w walce i eksploracji świata gry.
Twórcy gier mogą już teraz rozpocząć pracę z NVIDIA ACE i implementować inteligentne postacie w swoich produkcjach.
Wraz z kolejnymi innowacjami w technologii gier, NVIDIA nieustannie przesuwa granice tego, co możliwe w wirtualnym świecie. Nowe technologie AI, neural rendering i RTX zmieniają sposób, w jaki tworzymy, doświadczamy i bawimy się w cyfrowych światach.