PC-owe modyfikacje gier zdobyły ogromną popularność na przestrzeni lat, z ponad 5 miliardami pobranych modów rocznie. Dzięki nim możliwe jest nie tylko poprawienie oprawy graficznej poprzez kolejne generacje kart graficznych, ale także znaczne wydłużenie żywotności gier poprzez dodawanie nowej zawartości. Modyfikacje nie tylko przyciągają nowych graczy, ale także umożliwiają im odkrywanie klasyków w zupełnie nowej jakości.
NVIDIA wprowadziła platformę RTX Remix, która całkowicie odmienia proces modowania starych gier poprzez wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji oraz ray tracingu. Dzięki niej twórcy modów mogą przechwytywać zasoby gry, ulepszać je za pomocą narzędzi AI i tworzyć oszałamiające remastery z pełnym śledzeniem promieni. Po długim okresie testów wersji beta RTX Remix oficjalnie zadebiutował i otrzymał wsparcie najnowszej technologii renderowania neuronowego z serii GeForce RTX 50 oraz liczne ulepszenia, o które prosiła społeczność.
Podczas fazy beta narzędzie to testowało ponad 30 000 modderów, co doprowadziło do powstania setek modyfikacji wzbogaconych o ray tracing, z których skorzystało już ponad milion graczy. RTX Remix obsługuje nowoczesne technologie sztucznej inteligencji, takie jak NVIDIA DLSS 4, RTX Neural Radiance Cache oraz stworzony przez społeczność model AI PBRFusion 3.
Generatywna AI w ulepszaniu tekstur
Jednym z kluczowych komponentów RTX Remix jest zestaw narzędzi do generowania tekstur przy pomocy AI. System analizuje oryginalne tekstury starszych gier, a następnie automatycznie tworzy materiały fizycznie poprawne, w tym mapy normalnych i szorstkości. Co więcej, technologia ta potrafi skalować rozdzielczość do 4 razy większej, co znacząco poprawia jakość grafiki.
Pod koniec ubiegłego miesiąca społeczność modderów otrzymała potężne narzędzie – PBRFusion 3, stworzone przez użytkownika o pseudonimie NightRaven. Jest to nowy model AI, umożliwiający podnoszenie jakości tekstur oraz generowanie map normalnych, szorstkości i wysokości dla powierzchni opartych na fizyce. PBRFusion 3 operuje na dwóch dostosowanych modelach: jednym opartym na PBR i drugim wykorzystującym technologię skalowania dyfuzyjnego. Dzięki integracji z RTX Remix oraz interfejsem API możliwe jest szybkie i wygodne ulepszanie wyglądu gier przez małe zespoły hobbystów.
Użytkownicy mogą łatwo pobrać i skonfigurować PBRFusion 3 dzięki przygotowanemu zestawowi gotowych skryptów kompatybilnych z interfejsem ComfyUI. Wystarczy wybrać odpowiednie tekstury w interfejsie RTX Remix i przetworzyć je za pomocą ComfyUI, co umożliwia przeprowadzenie kompleksowego remasteringu w prosty, intuicyjny sposób.
RTX Remix i interfejs REST API
Ogromnym udogodnieniem dla twórców modów jest implementacja interfejsu REST API w RTX Remix. Pozwala on na bezpośrednie połączenie tego narzędzia z popularnymi aplikacjami do tworzenia treści cyfrowych, takimi jak Blender, narzędzia do modowania gier, jak Hammer, oraz aplikacje AI, jak ComfyUI.
Dzięki temu proces ulepszania gier może przebiegać sprawniej – modderzy są w stanie eksportować wszystkie przechwycone tekstury do ComfyUI, poprawić je zbiorczo, a następnie ponownie zaimportować do gry. Dodatkowo ComfyUI oferuje dostęp do tysięcy modeli AI, które mogą służyć do dalszego przetwarzania i optymalizacji wizualnej starych produkcji.
Co więcej, modderzy mogą korzystać z różnorodnych modeli superrozdzielczości oraz PBR, obejmujących między innymi mapy metaliczności i wysokości, umożliwiające zwiększenie rozdzielczości nawet 8-krotnie. Funkcje AI pozwalają również na generowanie nowych detali w teksturach za pomocą prostych poleceń tekstowych, a nawet całkowitą zmianę stylu całej sceny poprzez jedno polecenie.
Demo Half-Life 2 RTX
Fani kultowej gry Half-Life 2 mogą już teraz przetestować darmowe demo Half-Life 2 RTX, które pojawiło się na platformie Steam 18 marca. Zostało ono stworzone przy użyciu platformy RTX Remix i prezentuje zupełnie nową jakość oprawy wizualnej w lokacjach Ravenholm oraz Nova Prospekt. Pełna wersja gry w unowocześnionej wersji pojawi się w przyszłości.
Half-Life 2 RTX jest doskonałym przykładem na to, jak zaawansowane stały się współczesne technologie remasteringu. Dzięki RTX Remix oraz wykorzystaniu neuronowego renderingu stworzonego przez NVIDIA gra otrzymała pełne wsparcie dla ray tracingu oraz innowacyjnych technologii, takich jak DLSS 4 z Multi Frame Generation, co może nawet 10-krotnie zwiększyć liczbę klatek na sekundę przy rozdzielczości 4K. System RTX Neural Radiance Cache przyspiesza generowanie realistycznego oświetlenia ray-tracingowego, a RTX Skin dodaje zaawansowane efekty oświetlenia postaci, takie jak rozpraszanie światła pod powierzchnią skóry u bohaterów i przeciwników. Dodatkowo RTX Volumetrics wprowadza realistyczne efekty dymu i mgły, które dynamicznie reagują na światło otoczenia.
Przyszłość AI w grach
Z każdą odsłoną innowacyjnych technologii NVIDIA przesuwa granice tego, co możliwe w dziedzinie grafiki komputerowej. Podczas tegorocznej konferencji GTC, w której udział weźmie ponad 1 000 prelegentów oraz 300 wystawców, uwaga skupi się na dalszym rozwoju sztucznej inteligencji oraz jej wpływie na produkcję gier i zaawansowane renderowanie. Eksperci omówią wykorzystanie AI do lokalnego przetwarzania danych, optymalizacji modeli oraz zwiększania wydajności hardware’u i software’u.
RTX Remix to przyszłość modowania klasycznych gier, dająca twórcom niespotykane wcześniej możliwości w zakresie remasteringu. Dzięki wsparciu dla AI oraz technologii opartych na ray tracingu, tytuły z przeszłości mogą zyskać nowy blask i stać się atrakcyjne dla kolejnych pokoleń graczy.