Instagram, jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, przygotowuje się do wprowadzenia rewolucyjnych narzędzi do edytowania wideo, które mają wykorzystywać sztuczną inteligencję. Według Adama Mosseri, szefa Instagrama, nowe funkcje umożliwią twórcom modyfikację niemal każdego aspektu ich nagrań za pomocą prostych poleceń tekstowych. Te zaawansowane narzędzia edycyjne mają się opierać na modelu AI opracowanym przez Meta – Movie Gen, a ich premiera planowana jest na przyszły rok.
„Pracujemy nad naprawdę ekscytującymi narzędziami AI dla twórców wideo,” powiedział Mosseri w opublikowanym wideo, dzieląc się zapowiedziami nadchodzących zmian. „Wielu z was tworzy niesamowitą treść, która definiuje Instagrama i chcemy dać wam jeszcze większe możliwości realizacji waszych pomysłów. Powinniście być w stanie zrobić wszystko, co chcecie, ze swoimi materiałami – zmienić ubranie, kontekst otoczenia, czy dodać biżuterię – cokolwiek sobie wymarzycie.”
Na opublikowanym materiale wideo można zobaczyć, jak nowe funkcje będą działać w praktyce. Przykłady obejmują możliwość zmiany stroju, modyfikację tła na zupełnie inne otoczenie, dodanie elementów takich jak biżuteria czy nawet całościową zmianę wyglądu. W jednej z prezentowanych scen Mosseri przenosi się w śnieżne otoczenie, a w innej zmienia się w animowaną, lalkową wersję samego siebie.
Choć zaprezentowane efekty wydają się być zaawansowane i płynne, wciąż pozostaje pytanie, czy dostępne dla użytkowników narzędzia edycyjne będą w stanie zapewnić równie zadowalające rezultaty. Jednak perspektywa wykorzystania AI w tak kreatywny sposób z pewnością budzi ogromne zainteresowanie wśród twórców treści.
Model sztucznej inteligencji Movie Gen, zaprezentowany przez Meta wcześniej w tym roku, już wtedy wzbudził sporo emocji. Pozwala on na generowanie wideo i dźwięku z prostych poleceń tekstowych, a także na edytowanie istniejących materiałów. Jednak dotychczas firma ogłosiła, że narzędzie to nie będzie dostępne publicznie. Dzisiejsze informacje wskazują jednak, że technologia zostanie zaimplementowana w Instagramie, dając użytkownikom znacznie większe pole do popisu przy tworzeniu unikalnych filmów.
Warto zauważyć, że Meta wprowadza te innowacje w czasie, gdy inne firmy technologiczne, takie jak OpenAI i Adobe, również testują swoje rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. OpenAI niedawno uruchomiło model o nazwie „Sora”, natomiast Adobe wprowadziło do testów generator wideo Firefly. Ewidentnie rywalizacja w tej dziedzinie nabiera tempa, co tylko zwiększa zainteresowanie tematem i motywuje gigantów technologicznych do dalszego rozwoju.
Zapowiedź tych funkcji Instagrama to wyraźny sygnał, że przyszłość tworzenia treści wideo jest ściśle związana z rozwojem sztucznej inteligencji. Jeśli zapowiedzi Mosseriego się spełnią, twórcy na Instagramie będą mieli w ręku potężne narzędzie, które nie tylko ułatwi proces edycji, ale także pozwoli realizować najbardziej kreatywne projekty z niespotykaną dotąd łatwością.