Według przeprowadzonych badań, siedmiu na dziesięciu uczniów szkół średnich w USA korzystało z modeli językowych AI, takich jak ChatGPT, w celach edukacyjnych. Ankieta przeprowadzona wśród ponad 300 uczniów ujawniła rosnącą popularność tego typu narzędzi w procesie nauki, co rzuca światło na zmieniający się sposób, w jaki uczniowie podchodzą do swoich szkolnych obowiązków.
Jak zauważa Tiffany Zhu, uczennica 11 klasy szkoły Harker w San Jose w Kalifornii, użycie chatbotów wśród jej rówieśników stało się zjawiskiem powszechnym. „Zorientowałam się, że wiele osób wokół mnie korzysta z dużych modeli językowych, a szczególnie z ChatGPT, do wykonywania różnych szkolnych zadań” – mówi Tiffany. Jej spostrzeżenia doskonale wpisują się w rosnące zainteresowanie sztuczną inteligencją w edukacji, które otwiera nowe perspektywy, ale generuje również szereg pytań i wyzwań.
Charakterystyczną cechą wykorzystania ChatGPT i innych modeli językowych przez młodych ludzi jest ich adaptacja do różnych potrzeb. Uczniowie sięgają po AI, aby pomagać sobie w rozwiązywaniu problemów matematycznych, pisaniu esejów, a nawet w przygotowaniu prezentacji. Tym samym, sztuczna inteligencja nie tylko uzupełnia tradycyjne metody nauki, ale w wielu przypadkach zaczyna zastępować pewne aspekty szkolnej pracy, co wywołuje mieszane reakcje wśród nauczycieli i rodziców.
Entuzjaści AI w edukacji podkreślają, że technologie takie jak ChatGPT mogą działać jako skuteczne narzędzia wspierające proces nauki. Dostęp do dynamicznego źródła wiedzy pozwala uczniom na szybsze zdobywanie informacji, a także na zrozumienie trudniejszych konceptów. Co więcej, AI umożliwia personalizację procesu edukacyjnego, dzięki czemu uczniowie mogą uczyć się w swoim własnym tempie. Ułatwienia te stają się szczególnie ważne w czasach, gdy uczniowie są bombardowani nieustannie rosnącą ilością wiedzy i wymagań akademickich.
Z drugiej strony, krytycy podkreślają potencjalne zagrożenia związane z korzystaniem z AI w szkołach. Jednym z głównych wyzwań jest kwestia uczciwości. W sytuacjach, gdy uczniowie korzystają z AI do automatycznego generowania odpowiedzi na zadania domowe, pojawia się ryzyko ograniczenia ich umiejętności krytycznego myślenia oraz samodzielnego rozwiązywania problemów. Ponadto, niektórzy pedagodzy obawiają się, że zbyt częste korzystanie z narzędzi takich jak ChatGPT może wpłynąć negatywnie na rozwój umiejętności pisarskich i analitycznych u młodych ludzi.
Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia etyczna. Chatboty są projektowane tak, aby dostarczać odpowiedzi w oparciu o dane zawarte w ich bazach. Jednak ich treść nie zawsze musi być w pełni dokładna lub rzetelna, co może prowadzić do rozpowszechniania błędnych informacji. Dodatkowo, odpowiedzialne korzystanie z tych technologii wymaga zdolności do odróżniania wartościowych informacji od tych, które mogłyby wprowadzić w błąd. W związku z tym, kluczowa rola przypada nauczycielom i opiekunom, którzy powinni edukować młodzież na temat świadomego używania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
W obliczu rosnącej popularności chatbotów w edukacji konieczne jest zastanowienie się nad przyszłością tradycyjnych systemów nauczania. Można przypuszczać, że technologie AI staną się integralną częścią szkolnych programów nauczania, co wymagać będzie stworzenia nowych wytycznych oraz rozwiązań regulujących ich użycie. Warto także zainwestować w szkolenia dla nauczycieli i uczniów, aby zapewnić jak najlepsze wykorzystanie możliwości, jakie niosą ze sobą te innowacje.
Sztuczna inteligencja w edukacji może być zarówno szansą, jak i wyzwaniem. Kluczowe będzie znalezienie równowagi między korzystaniem z nowoczesnych technologii a utrzymaniem tradycyjnej wartości pracy własnej, która stanowi fundament procesu uczenia się. Przyszłość pokaże, czy uda się tę równowagę osiągnąć i jak AI wpłynie na kształtowanie pokolenia, które dziś siada w szkolnych ławkach.